Skocz do głównej treści strony
PCEN

„Waga do gazów”

Organizacja   zajęć :

Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań (to zestaw na dla 2 zespołów)

Drożdże (20 g), woda utleniona 3%,  woda, 2 balony, patyczek szaszłykowy, taśma klejąca, 2 butelki plastikowe z zakrętką min. 0,5 l, cukier 3 ( czyli pół łyżeczki),

 

Do sprawozdawcy

Celem sprawozdawcy jest spisanie jak najwięcej informacji w jak najbardziej krótkiej formie  tym razem zastosujemy rysunek i  tabelę.

Wpisz imię i nazwisko każdego członka zespołu oraz materiał, który przyniósł ze stolika.

Na rysunku przedstaw zestaw doświadczalny, pamiętaj by zaznaczyć w którym baloniku jest tlen, a w którym dwutlenek węgla.

Do koordynatora zespołu 1

Przygotować centymetr z paska kartki papieru o długości 14 cm. Na  butelkę plastikową O,5 l zaznaczyć wysokość 3cm od dna. Uzupełnić butelkę  wodą utlenioną.  Wrzucić kuleczkę drożdży.  Jak  najszybciej na butelkę założyć balonik.  Gdy balonik napełni się gazem zmierzcie jego obwód w najszerszym miejscu, jeżeli będzie miał 10 cm to czas zdjąć balonik. By gaz nie uciekł należy najpierw balonik okręcić (minimum 3 razy) tuż nad butelką i dopiero ostrożnie zsunąć. Jeden badacz musi trzymać butelkę w dwóch dłoniach, a drugi ściągać balon, jeżeli w zespole jest trzech badaczy to trzeci trzyma balon za skręconą  jego część. Następnie trzeba zawiązać  koniec balonika na węzełek by gaz nie uciekł, jeżeli nie potrafisz zwróć się o pomoc do nauczyciela. Na baloniku pisakiem zapiszcie O2 to symbol tego gazu- tlenu

Na drewniany  patyczek od strony prostego zakończenia zawieście balonik. Poszukajcie grupy, która ma w baloniku inny gaz, połączcie swoje patyczki taśmą klejącą i sprawdźcie, który gaz jest cięższy.

Do koordynatora zespołu 2

Na  butelce zaznaczyć wysokość 3cm od dna. Uzupełnić butelkę ciepłą wodą do wysokości 3 cm. Dodać   ½ łyżeczki cukru.  Wrzucić kuleczkę drożdży i całość wymieszać ( mieszać w zamkniętej butelce).  Jak  nie widać będzie grudek drożdży to ostrożnie odkręcić butelkę i założyć balonik. Przygotować centymetr z paska kartki papieru o długości 14 cm.  Gdy balonik napełni się gazem zmierzcie jego obwód w najszerszym miejscu, jeżeli będzie miał 10 cm to czas zdjąć balonik. By gaz nie uciekł należy najpierw balonik okręcić (minimum 3 razy) tuż nad butelką i dopiero ostrożnie zsunąć. Jeden badacz musi trzymać słoiczek w dwóch dłoniach, a drugi ściągać balon, jeżeli w zespole jest trzech badaczy to trzeci trzyma balon za skręconą  jego część.  Następnie trzeba zawiązać  koniec balonika na węzełek by gaz nie uciekł, jeżeli nie potrafisz zwróć się o pomoc do nauczyciela.  Na baloniku pisakiem zapiszcie CO2 to symbol tego gazu -dwutlenku węgla

Na drewniany  patyczek od strony prostego zakończenia zawieście balonik. Poszukajcie grupy, która ma w baloniku inny gaz, połączcie swoje patyczki taśmą klejącą i sprawdźcie, który gaz jest cięższy.

 Połączone ostre końców patyczków taśmą ustawiamy na zakrętce butelki. Cięższy gaz będzie niżej niż lżejszy.

Ostatnie 5 minut zajęć to wspólne odpowiedzi na zapisane pytania.

 

Przedstaw zespół

Koordynator………………………………………………………………………

Badacz 1…………………………………………………………………………

Badacz 2………………………………………………………………………

Badacz 3………………………………………………………………………….

Sprawozdawca……………………………………………………………………

Materiały:

Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..

Co przyniósł  badacz 2?……………………………………………………

Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………

Narysuj zestaw doświadczalny .

 

 

 

 

 

Co widzicie……………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………………

Każdy z badaczy  stawia pytanie .

Badacz 1…………………………………………………………………..

Badacz 2…………………………………………………………………..

Badacz 3……………………………………………………………………

IMG_20180116_085056
IMG_2
brak autora

Przejdź do góry strony