Skocz do głównej treści strony
PCEN

„Tajemnice odcisków palców”

Propozycja zajęć pozalekcyjnych 

 

Uczniowie konstruują najprostszy model lupy, zapoznają się z różnorodnością osobniczą, poznają cechy grafitu.

Proponowane zajęcia pozalekcyjne skierowane są do uczniów klas IV- VIII czyli uczniów przechodzących z nauczania zintegrowanego do przedmiotowego. Uczestnicy mają nabyć umiejętność stawiania pytań otwartych, stanowiących podstawę postawy badawczej ucznia, oraz rozbudzić ich zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi.

W przeciwieństwie do modelu tradycyjnej lekcji,  zajęcia powinny być zdominowane aktywnością uczniów. Natomiast nauczyciel ma na zajęciach wspiera pomysłowość ucznia, motywuje do poszukiwań nowych rozwiązań, dba o bezpieczeństwo uczniów. Dlatego uczestnicy pracują w zespołach wg przypisanych ról; koordynatora, badacza, sprawozdawcy. Istotna jest tu ZASADA RÓWNOŚCI- „Bez względu jaką rolę pełnię w zespole wszyscy jesteśmy równie ważni”.

Rolą koordynatora jest czuwanie nad współpracą członków grupy. W sytuacji konfliktowej decyzja koordynatora jest ostateczna i pozostali członkowie zespołu powinni ją uszanować. Koordynator  decyduje o kolejności działań pamiętając jednocześnie by każdy uczestnik grupy wiedział nad jakim zadaniem pracuje zespół. W sytuacjach trudnych to koordynator zgłasza konieczność  skorzystania z wsparcia nauczyciela.

Rola badacza polega na wykonywaniu zadań zleconych prze koordynatora np. przyniesienie niezbędnych materiałów ze stoliczka zbiorczego. Badacze decydują w jaki sposób wykonają zadanie oraz dbają o czystość stanowiska.

Rola sprawozdawcy wypełnienie karty sprawozdawczej według wskazówek nauczyciela.

Organizacja   zajęć :

Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań. Przekazuje do każdego zespołu instrukcje dla koordynatora i sprawozdawcy.

Do sprawozdawcy

Celem sprawozdawcy jest spisanie jak najwięcej informacji w jak najbardziej krótkiej formie  tym razem zastosujemy schemat działania grupy:

Wpisz imię i nazwisko każdego członka zespołu;

Wpisz w ramkę materiały, które potrzebne są do doświadczenia;

Połącz strzałką ramkę badacza  i materiał który przyniósł;

Połącz strzałką koordynatora i badacza, nad strzałką zapisz jakie zadanie ma wykonać badacz;

Połącz linią osoby, które  wysłały do siebie życzenia. Nad linią napisz początek życzeń Nauczyciel rozdaje  sprawozdawcom karty celem uzupełnienia .

Do koordynatora

Wykonanie lupy

Z plastikowej obwoluty skoroszytu wytnij  pasek o wymiarach boków  2 cm na 4 cm. Do brzegu paseczka naklej taśmę  dwustronną (kwadracik o boku 2cm). Dziurkaczem wykonajcie otwór  na środku przyklejonego kwadratu. Z koszulki na dokumenty (krystalicznej) wytnijcie kwadrat o boku 2cm. Foliowy kwadrat przyklej na taśmę dwustronną to będzie spód lupy. Pipetą lub słomką, nałóż kroplę wody na otwór  w plastikowym pasku. Lupa jest gotowa do użytku.

Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie

Wykonanie proszku węglowego :  wyciągnijcie ołówki z piórnika . Uszykujcie jeden  pojemniczek na  proszek  i papier ścierny. Ołówkiem pocieraj papier ścierny, a starty grafit wsyp do pudełka.

Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie.

Przygotowanie banku odcisków :

Każdy badacz wykona zestaw odcisków:

Na brystolu  przyklej tyle kwadratów taśmy dwustronnej ile jest członków zespołu, nad każdym napisz imię właściciela odcisku.

Badacz 1 zbiera odciski kciuków,

Badacz 2 zbiera odciski palców wskazujących

Badacz 3 zbiera odciski małego palca

Koordynator zgłasza wykonanie zadania nauczycielowi i odbiera nowe zadanie.

Odszyfrowywanie listów

Każdy uczestnik zespołu, w ukryciu na karteczce zapisuje  (literami drukowanymi)  pytanie do dzisiejszych doświadczeń i podpisuje je odciskiem palca.  Badacze losowo otwierają karteczki i dzięki: porównaniu odcisków,  wykorzystaniu lupy  wykrywają autora.

Przejdź do góry strony