Kwaśny czy zasadowy
Nauczyciel przygotowuje na stoliku pomocniczym materiały do doświadczenia
6 szt kubeczki przezroczyste ( w każdym inna substancja: soda, szampon, proszek do prania,cola, woda, cytryna), kartka w kratkę, taśma klejąca, nożyczki, liść kapusty czerwonej, szklanka, słomka, cylinder miarowy
Dla koordynatora
Niektóre substancje zmieniają swoje zabarwienie w zależności od środowiska w którym się znajdują. Dziś poznamy jedną z nich – wyciąg z czerwonej kapusty.
Pół liścia czerwonej kapusty nożyczkami potnij na cieniutkie paseczki wprost do szklanki. Gdy będziecie gotowi poproście nauczyciela o gorącą wodę.
Potrzebujecie sześć kubeczków, na każdym trzeba przykleić papierową etykietkę.
Wykonajcie etykiety : czyli z kartki papieru wytnijcie prostokąty o wymiarach 1cm na 2 cm.
Etykietka z napisem proszek do prania-1kubeczek,
Etykieta z napisem soda- 2 kubeczek,
Etykieta z napisem cola- 3 kubeczek
Etykieta z napisem woda- 4 kubeczek,
Etykieta z napisem cytryna- 5 kubeczek
Etykieta z napisem szampon- 6 kubeczek
Etykiety przyklejcie do kubeczków taśmą klejącą. Do każdego kubeczka należy dodać 3 ml wody. Przygotowane kubeczki zgłoście nauczycielowi.
Słomkę zanurz w wyciągu z czerwonej kapusty, zatkaj palcem górny wlot słomki i przenieś płyn do wybranego kubeczka z nr 1-6.
Dla sprawozdawcy
Materiały:
Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..
Co przyniósł badacz 2?……………………………………………………
Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………
Testowane środowiska | kolor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprawozdawco uzupełnij zdania
Wykorzystujemy …………………........do badania odczynu środowiska. Środowisko kwaśne zmienia zabarwienie wyciągu na ……………………… Środowisko zasadowe zmienia zabarwienie na zielone a czasami nawet żółte.