Skocz do głównej treści strony
PCEN

Dyskalkulia - realny problem młodych ludzi

Dyskalkulia - realny problem młodych ludzi

14 marca 2024 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdańsku odbyła się konferencja pod tytułem: „Liczba Pi, a co, jeśli uczeń nie rozumie tej wartości?”. Jej celem było zwrócenie uwagi na problemy uczniów i uczennic z dyskalkulią w Polsce.

Dyskalkulia pourazowa powstaje w wyniku uszkodzenia płatów ciemieniowych mózgu (odpowiedzialnych za zdolności matematyczne), co dzieje się podczas niedotlenienia okołoporodowego, udarów, wypadku lub operacji czy w wyniku FASD. Rocznie do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi wpływa ok. 500 prac maturalnych uczniów z dyskalkulią z czego znaczna część nie zdaje egzaminu. Celem organizatorów konferencji jest doprowadzenie do zmiany przepisów prawa oświatowego na podstawie których będzie możliwe powoływanie komisji złożonych z psychologów klinicznych i neurologów, mających za zadanie właściwe rozpoznanie dyskalkulii pourazowej i zwolnienie ucznia, uczennicy z obowiązku zdawania matury z matematyki.

"Nie ma wątpliwości, że od idei do realizacji to NIE „jeden krok”. Oczywiście, to wyzwanie ponadresortowe, aktywnie włączają się tu zarówno naukowcy wielu dyscyplin wraz
z praktykami: psychologami, lekarzami, pedagogami, ale także rodzice dzieci i młodych dorosłych. Tylko dzięki tej kooperacji możliwe będzie wypracowanie sposobów pomocy opartych na dowodach naukowych" - napisała w liście do uczestników prof. Małgorzata Lipowska – konsultant wojewódzki wojewody pomorskiego w dziedzinie psychologii klinicznej.

"Uczniowie z diagnozą dyskalkulii (niezależnie od jej typu), którzy wykazują się licznymi talentami w innych dziedzinach powinni mieć zapewnione warunki do zdawania egzaminów zewnętrznych na zasadzie równych szans. Zwłaszcza, że wyniki egzaminu maturalnego mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość dziecka, gdyż to głównie od nich uzależnione są wyniki rekrutacji na studia"  – napisała w liście do organizatorów rzecznik praw dziecka Monika Horna-Cieślak. Zapewniła również, że zasygnalizowane kwestie będą podnoszone podczas wystąpienia generalnego rzecznika, w celu znalezienia fakultatywnego rozwiązania przez Ministerstwo Edukacji.

"Mam nadzieję, że tu rozpoczniemy nową erę na rzecz osób z zaburzeniami matematycznymi" – skomentowała obecna na konferencji. prof. Marta Bogdanowicz, światowy autorytet w dziedzinie psychologii klinicznej i specyficznych trudności w uczeniu się.

"Chciałbym, żebyście mówili o dyskalkulii, bądźcie ambasadorami dzieci i młodzieży, którzy jej doświadczają, nie odcinajmy możliwości rozwoju młodzieży. Szkoła musi zmienić się, by dostrzegać talenty, wzmacniać pozytywne strony uczniów" – mówił podczas konferencji Mariusz Pluta – dyrektor ZSO nr 6, w którym rozpoczęła się batalia o prawa młodych dorosłych.

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA

Przejdź do góry strony