Skocz do głównej treści strony
PCEN

Badanie dotyczące samopoczucia i zdrowia nauczycieli w czasie pandemii i nauczania zdalnego

Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zaprasza do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym samopoczucia i zdrowia nauczycieli w czasie pandemii i nauczania zdalnego. Badanie jest anonimowe i trwa 20-30 minut (na ogół krócej). Ocena samopoczucia i zdrowia będzie dokonana za pomocą kwestionariuszy oceniających ogólny stan zdrowia, objawy depresyjne i lękowe, indywidualne cechy respondenta, a także przeżywany stres, sposoby radzenia sobie ze stresem, zakres otrzymywanego oraz oczekiwanego wsparcia.

Link do ankiety: OTWÓRZ

Cel projektu
Celem głównym projektu jest ocena poziomu stresu i stanu zdrowia nauczycieli w sytuacji przedłużającej się pandemii (trzecia fala pandemii COVID-19) nauczania zdalnego oraz nauczania stacjonarnego (nauczyciele klas I-III).
Badanie ma na celu identyfikację czynników ochronnych, a także czynników pogarszających funkcjonowanie psychiczne w sytuacji pracy zdalnej oraz powrotu nauczycieli klas I-III do szkół. Badania te mają charakter ogólnopolski, będą prowadzone w różnych typach placówek oświatowych w całym
kraju.

Respondenci
Badania skierowane są do nauczycieli w różnych typach placówek oświatowych w całej Polsce.
Respondenci wyrażają zgodę na udział w badaniu, zgodę tę mogą w każdej chwili cofnąć, nie podając przyczyny.

Sposób analizy
Każdy z uczestników badania pozostaje anonimowy, nie są zbierane żadne dane osobowe, a wyniki badania będą przetwarzane i analizowane zbiorczo i w sposób anonimowy.

Aplikacyjność badania
Uzyskane dane mogą bezpośrednio pomóc w tworzeniu całościowych programów wsparcia nauczycieli w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego oraz po aktualnej pandemii.

Procedura badania
Badanie to jest jednorazowe, trwa ok. 40 minut (w wielu przypadkach znacznie krócej). Ocena samopoczucia i zdrowia będzie dokonana za pomocą kwestionariuszy oceniających ogólny stan zdrowia, objawy depresyjne i lękowe, cechy osobowości respondenta, a także przeżywany stres,
sposoby radzenie sobie ze stresem, zakres otrzymywanego oraz oczekiwanego wsparcia. Osoby badane będą proszone o wypełnienie:
a) ankiety socjodemograficznej,
b) skali DASS-21 mierzącej objawy depresji, lęku i stresu (Lovibond S.H., Lovibond P.F, 1995; M.Makara-Studzińska, B.Petkowicz, A.Urbańska, J.Petkowicza),
c) GHQ-30 służącej do pomiaru ogólnego stanu zdrowia (Goldberg D., 1972; Frydecka et al., 2010),
d) Mini-COPE do oceny strategii radzenia sobie (Carver,1997, Carver et al.1989 Crver et al. 2010, Juczyński, Ogińska-Bulik, 2009),
e) TIPI-PL do oceny cech osobowości (Gosling, Rentfrow, Swann Jr., 2003; Sorokowska et al., 2014),
f) Skali Cantrila służącej do oceny jakości życia.
Projekt badawczy uzyskał zgodę Komisji ds. Etyki Badań Naukowych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Zespół badawczy:
Zespół badawczy stanowią doświadczeni badacze i praktycy z Zakładu Psychologii Klinicznej Człowieka Dorosłego, Instytutu Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej – dr hab. Beata Hintze, prof. APS oraz dr n.med. Magdalena Gawrych, kontakt: mgawrych@aps.edu.pl

źródło: Akademia Pedagogiki Specjalnej

Przejdź do góry strony