Praca zespołowa w nauczaniu zdalnym
Są osoby, które nadal się pytają - "Po co pracować zespołowo w szkole?". Jesteśmy zobligowani do tego przez podstawę programową (wstęp), ale po co?...
Żeby znaleźć odpowiedź wystarczy posłuchać wielu osób o otwartych umysłach. Uczestnicy wczorajszego webinarium "Praca zespołowa w nauczaniu zdalnym" odpowiadali, że jest to jeden ze sposobów na aktywizację uczniów, praca zespołowa rozwija umiejętność negocjacji i współpracy. Ponadto rozwijamy u uczniów kompetencje kluczowe - społeczne, informacyjne oraz językowe. Te wszystkie umiejętności przydadzą się naszym podopiecznym, gdy dorosną i znajdą pracę. Umiejętność pracy zespołowej jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy.
Wskazane jest, aby jak najwięcej zajęć w szkole wykorzystywało elementy pracy zespołowej.
Narzędzi do pracy zespołowej jest bardzo wiele. Zależnie od potrzeby możemy coś dla siebie znaleźć. Zanim jednak uczniowie zaczną pracować - należy ich podzielić. Jak to zrobić?
- Swobodny podział – uczniowie dobierają się samodzielnie
- Poziomy umiejętności - nauczyciel dobiera uczniów ze względu na ich poziom umiejętności
- Losowanie
- Test Belbina - dotyczy naturalnych preferencji uczniów odnośnie przyjmowania ról w grupie
Sposoby 2 i 4 wymagają wcześniejszego przygotowania przez nauczyciela, za to 1 i 3 może się odbyć w czasie rzeczywistym. Przy czym losowanie w nauczaniu zdalnym jest trudniejsze do wykonania.
Dla Państwa przygotowałam plik Excela, który można wykorzystać w trakcie lekcji w celu wylosowania uczniów do grup.
Instrukcja:
- Uzupełniamy listę uczniów/uczestników w danej klasie. Najważniejsze jest nazwisko! Usuwamy uczniów /uczestników nieobecnych danego dnia. (Nie trzeba się przejmować "dziurami".)
- Podajemy liczbę uczniów /uczestników w klasie/ na szkoleniu oraz liczbę planowanych grup.
- Klikami w przycisk. I gotowe!
W przypadku, gdy liczba obecnych jest niepodzielna przez liczbę grup – „nadmiarowi” uczniowie są dopisywani do pierwszych grup.
W tabeli jest 35 miejsc, ale można wpisać więcej uczniów.
7.10.2020, Aleksandra Grzybowska