Polonistyczne umiejętności gimnazjalistów – badanie IBE
Nowa podstawa programowa miała zmienić nauczanie polonistyczne w gimnazjach. Jak wyglądają realia? Czy uczniowie są wyposażani w nowe umiejętności i lepiej się rozwijają?
Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził w latach 2012 – 2014 badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Badaniem objęto 180 szkół w całej Polsce.
Naukowcy przyglądali się m.in. narzędziom dydaktycznym i metodom nauczania stosowanym przez polonistów. Przeanalizowano też prace uczniów, by sprawdzić jak radzą sobie z zapisanymi w podstawie programowej trzema wymaganiami ogólnymi:
- odbiorem wypowiedzi i wykorzystaniem zawartych w nich informacji,
- analizą i interpretacją tekstów kultury,
- tworzeniem wypowiedzi.
Zadaniem nauczycieli polonistów jest wykształcenie w uczniach świadomości, że tylko sprawne posługiwanie się językiem – zarówno jako odbiorcy i interpretatora cudzych tekstów, jak i twórcy tekstów własnych – daje zdecydowanie większe szanse na sukces na kolejnych etapach edukacji, a także w związku z planami uczniów dotyczącymi przyszłej kariery zawodowej.
Bez sprawnej komunikacji nie jest możliwa nie tylko kariera polityka, lekarza, prawnika czy aktora, ale również dobrego mechanika samochodowego, szefa kuchni czy stylisty-fryzjera.
Więcej informacji na temat polonistycznych umiejętności gimnazjalistów na stronie http://www.ibe.edu.pl/pl/media-prasa/aktualnosci-prasowe/482-czego-na-jezyku-polskim-nauczyli-sie-gimnazjalisci.