Skocz do głównej treści strony
PCEN

Kilka słów o zdalnym nauczaniu

 

komputer

Szanowni Państwo, od tygodni w Państwa szkołach trwa zdalne nauczanie, zgodnie z dzisiejszym (9 kwietnia) komunikatem potrwa co najmniej do 26 kwietnia.

Sytuacja bezprecedensowa i zaskakująca dla wszystkich. Jest to także moment, kiedy uczymy się wszyscy, wszyscy staramy się także odpowiedzieć na to wyzwanie najlepiej jak jesteśmy w stanie.

Początek kwietnia to moment, kiedy zapadły już decyzje odnośnie sposobu komunikacji, został ustalony tryb pracy, wybrane i sprawdzone narzędzia. Zoom, Teams, Moodle, a może tylko e-mail? Decyzję o sposobie organizacji nauczania zdalnego  ustawodawca pozostawia w rękach dyrektora szkoły.

Nie ma tutaj jednak idealnych i uniwersalnych rozwiązań, ile szkół, ilu nauczycieli i uczniów i rodziców, tyle unikalnych interakcji i sytuacji. Różne są nasze umiejętności i predyspozycje, różne doświadczenia w stosowaniu narzędzi komunikacji zdalnej. Różne są także możliwości uczniów (nie tylko techniczne). Jak odnaleźć się w tym gąszczu?  Szansą jest właśnie zachowanie różnorodności, czyli pojęcia szczególnie bliskiego przyrodnikom. Stosowanie różnych rozwiązań technicznych, różnych rodzajów zadań i możliwości komunikacji daje nam największe szanse powodzenia. Stosowanie alternatywnych wersji zadań np. eksperymentalnych, jest także celowe. Część naszych przyrodniczych doświadczeń uczniowie mogą wykonać w domu, jednak nie zawsze znajdą w nim odpowiednie produkty do tego konkretnego zadania, poszukiwania i zakupy są mocno utrudnione. Warto więc zaproponować dwie wersje doświadczenia, a może to uczeń zupełnie samodzielnie zaprojektuje doświadczenie, biorąc pod uwagę to, czym akurat dysponuje w domu? To dobre ćwiczenie i to dobra okazja na realizację celów ogólnych podstawy programowej. Na tym także opiera się idea IBSE.  Może to uczeń skonstruuje zadanie sprawdzające dla swoich kolegów, wybierając przyjazne dla siebie narzędzie?

Przed nauczycielami jest także inne, ważne a może najważniejsze zadanie. To najczęściej w rękach nauczycieli spoczywa troska o wyjaśnienie z czym w sumie mamy do czynienia, wyjaśnienie pojęcia (nazwy grupy wirusów) odmienianego obecnie przez wszystkie przypadki i w każdym medium. Wskazanie wiarygodnych źródeł informacji i przestrzeganie przed  informacjami nieprawdziwymi, niesprawdzonymi.  Teraz bardziej niż kiedykolwiek aktualne stają się ogólne cele kształcenia i umiejętności kluczowe: myślenie krytyczne, wnioskowanie... realizacja tych właśnie celów wysuwa się na pierwszy plan.

Edukacja zdalna to nie tylko edukacja przy komputerze, historia tego pomysłu jest starsza od pierwszych PC-tów. Możemy w części zrealizować ją przy minimalnym wykorzystaniu komputera, do czego namawiam. Pomocne mogą być dla nas instytucje takie jak Centrum Nauki Kopernik, które bardzo szybko odpowiedziało na wyzwanie. Przygotowana została seria poświęcona domowym eksperymentom, to oczywiście nie jedyna propozycja.

W Centrum przygotowaliśmy także bazę materiałów do wykorzystania, mam nadzieję, że będą dla Państwa pomocne- znajdą ją Państwo na naszej stronie głównej.

Zapraszam także do zapoznania się z filmikiem Krótki przwodnik po ergonomicznej pracy z komputerem (55.55 MB) lub na stronie głównej Centrum. A po tej lekturze zapraszam do odejścia od komputera i wykonania kilku ćwiczeń:-).

Nauczyciele - konsultanci Centrum pozostają do Państwa dyspozycji, w razie potrzeby zapraszam więc do kontaktu.

Magdalena Urbaś

magdalena.urbas@cen.gda.pl

Przejdź do góry strony