Skocz do głównej treści strony
PCEN

Karta pracy – Rubens – Porwanie

Warsztat: Noc Muzeum Autor: Joanna Jakubowska

Pobierz plik pdf

Rubens (1617-1618), Uprowadzenie córek Leukippa

rubens

Przyjrzyj się obrazowi Rubensa i zanotuj swoje spostrzeżenia poniżej. W oparciu o wskazówki narysuj mapę myśli.

HISTORIA MITOLOGICZNA

Dioskurowie Kastor (półbóg) i Polideukes zostali zaproszeni na wesele swoich kuzynów Idasa i Linkeusa, na którym rozgorzał między nimi spór o podział wspólnie zdobytych krów. Dioskurowie w odwecie uprowadzili panny młode Foibę i Hilaerię, córki króla Leukippa. Wywiązała się walka, w której zginęli trzej mężczyźni, przeżył Polideuktes.

TREŚĆ

1. Przypomnij sobie mitologiczną historię i zastanów się, który fragment ten historii został przedstawiony na płótnie?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

2. Czy wybór tego fragmentu historii ma znaczenie? Jaki może być powód takiego wyboru?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

3. Policz ile jest postaci na obrazie i nazwij je?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

4. Czy znalazłeś/znalazłaś drugiego amorka? Jeśli nie poszukaj go i zaznacz strzałką?

PRZEDSTAWIENIE

1. Co jest charakterystycznego w przedstawieniu kobiet na tym obrazie Rubensa? Wymień dwie cechy (zwróć uwagę na gesty, mimikę, sposób przedstawienia ciała, itp.)

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

2. Jak przedstawieni zostali mężczyźni? Wymień dwie cechy(zwróć uwagę na gesty, mimikę, sposób przedstawienia ciała, itp.)

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

KOLORYSTYKA

1. Zapisz jak najwięcej określeń nazywających poszczególne barwy i bliskie im odcienie: czerwony, żółty, niebieski, zielony, biały.
………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

2. Który kolor dominuje i jakie to ma znaczenie dla odbioru obrazu?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

3. Znajdź przynajmniej dwa kontrasty kolorystyczne.

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

SPOJRZENIA

Przypatrz się postaciom i poprowadź jaskrawym kolorem linie zgodne z tym, gdzie postacie kierują wzrok. Czy bohaterowie patrzą na siebie? Jaką tajemnicę może skrywać obraz?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

DYNAMIKA

Znajdź elementy dynamiczne i statyczne na obrazie. Co możesz z tego wywnioskować?

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

OPINIA

Przedstaw swoją opinię o obrazie (Napisz co najmniej 3 zdania).

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

NOTATKI

Tu narysuj mapę myśli:

Przejdź do góry strony