Skocz do głównej treści strony
PCEN

Bądź reżyserem swoich lekcji, czyli scenariusze Teatroteki Szkolnej

Działania teatralne połączone z twórczością plastyczną mogą wesprzeć nauczycieli języka polskiego w trudnej pracy przybliżania uczniom literatury. 

Teatroteka Szkolna przygotowała zestaw ciekawych materiałów, a wśród nich między innymi:

Nikolett Gábri: Magia tworzenia – praca z wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Biała magia"

Podczas zajęć uczniowie potraktują wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako instrukcję do tworzenia plastycznych kolaży. W serii działań plastycznych i analitycznych skupią się na tym, jak środkami językowymi zostały zbudowane obrazy i nastrój wiersza.

Anna Zalewska-Uberman: Zakochany jest jak… trup? Na podstawie sonetu Jana Andrzeja Morsztyna

Uczniowie potraktują barokowy tekst jako instruktaż do zbudowania teatralnej lalki i odegrają mikroscenki z jej udziałem. Zajęcia będą też dla nastolatków okazją do rozmowy o zakochaniu i różnych wizjach tego uczucia.

Kamilla Kiermasz: W tym szaleństwie jest… sens. Kreacja świata w „Szewcach" Witkacego

Podczas zajęć dotyczących „Szewców" uczniowie będą starali się zrozumieć istotę groteski, budując galerię figur dziwnych a' la Witkacy. Od ich odczytania dramatu zależy, jakie powstaną postacie – demoniczne, zabawne, odrażające…? 

Anna Zalewska-Uberman: Mickiewiczowskie historie z dreszczykiem, czyli groza w balladzie romantycznej

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z romantyczną kategorią grozy na przykładzie ballad Adama Mickiewicza. Konspekt można wykorzystać do analizy jednej wybranej ballady lub do pracy z kilkoma tekstami.

Kamilla Kiermasz: "Otom ja sam jak drzewo zwarzone od kiści”. Przyglądamy się Kordianowi

Uczniowie, eksplorując metaforę drzewa, spróbują zbudować charakterystykę bohatera dramatu Juliusza Słowackiego. Zastanowią się także nad analogiami i różnicami pomiędzy współczesnymi młodymi ludźmi a ich rówieśnikami w dobie romantyzmu.

Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska: Kleksografia – czyli tworzenie opowieści

Podczas zajęć uczniowie tworzą własne historie inspirowane motywami ze spektaklu i opowiadają je za pomocą typowych dla teatru form: monologu, dialogu i piosenki.

Aleksandra Drzazga: Bohaterowie z getta – „Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się bohaterom reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. W toku rozmów w grupach zastanawiają się nad kluczowymi dla nich wydarzeniami i wartościami, które kierowały ich postępowaniem. Następnie każdy tworzy pracę plastyczną – pudełko pamięci o bohaterze.

Katarzyna Kanowska: Reporterskie oko – rola fotografii w pracy reportażysty. Z inspiracji twórczością R. Kapuścińskiego

Podczas zajęć uczniowie rozmawiają na temat roli fotografii w pracy Ryszarda Kapuścińskiego. Podstawą do tego są cytaty pochodzące m.in. z „Podróży z Herodotem". Zanim jednak uczniowie przyjrzą się opiniom autora, sami będą mieli okazje wykonać zdjęcia inspirowane hasłami zaczerpniętymi z tego reportażu.

Dorota Lesiak: Wiersz jak... pocztówka – praca nad przygotowaniem scenicznej prezentacji tekstu literackiego

Zanim recytator stanie na scenie, by zaprezentować tekst, czeka go kilkuetapowa praca nad nim. Ten scenariusz pomoże uczniom pogłębić interpretację utworu oraz zrozumieć, czym jest sytuacja nadawcza w recytacji. Do tego celu wykorzystuje do pracy metaforę pocztówki – pozwala zastanowić się nad tym, kim jest nadawca i adresat tekstu, określić miejsce, z którego nadawca mówi i moment, w jakim się to wydarza.

Malina Barcikowska: Analiza mitu o Narcyzie

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się sytuacji Narcyza pochylającego się nad wodą i kontemplującego własne odbicie. Spojrzą na doświadczenie bohatera mitu z zewnątrz i zastanowią się nad relacją bohatera ze sobą i otoczeniem, tworząc memy.

Weronika Łucyk: Tropem fortepianu Chopina

Punktem wyjścia do pracy nad „Fortepianem Chopina" Cypriana Kamila Norwida jest wspólne słuchanie utworów kompozytora i poszukiwanie w nich obrazów. Następnie uczniowie potraktują wiersz jak album obrazów i zastanowią się, jaką drogę przeszedł tytułowy fortepian.

Aleksandra Drzazga: Szukanie Antygony. Na podstawie „Antygony w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego i „Antygony" Sofoklesa

Podczas lekcji uczniowie pracują z dwoma utworami: „Antygoną" Sofoklesa i „Antygoną w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego. Uczestnicy szukają motywów łączących oba utwory. Zajęcia pozwalają się przyjrzeć konstrukcji dramatu antycznego i poszukać jej elementów we współczesnym tekście. 

Marta Knopik: Sennik współczesny (na podstawie fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu")

Zajęcia stanowią okazję do podjęcia refleksji nad znaczeniem, specyfiką i funkcjonowaniem snu, a więc nad zagadnieniem, które od wieków frapuje filozofów, medyków i poetów. Droga zmierzenia się z tematem powiedzie uczestników poprzez obserwacje własnych snów, twórcze przetwarzanie doświadczeń i obserwacji, refleksje nad śnieniem oraz dyskusję wokół fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu”.

Marta Knopik: Siostry. Na podstawie „Balladyny" Juliusza Słowackiego

Scenariusz skupia się na postaciach Aliny i Balladyny oraz na łączącej ich relacji. Punktem wyjścia do pracy jest lektura fragmentów z udziałem sióstr. Uczniowie poszukają w ciele skojarzeń z postawą obu bohaterek, a następnie zbiorą wrażenia dotyczące każdej z nich w formie kolażu – w ten sposób powstanie galeria dotycząca Aliny i Balladyny.

 

Warto odwiedzić Teatrotekę Szkolną, bo oferuje ona wiele ciekawych materiałów.

https://teatrotekaszkolna.pl/home/index

 

Przejdź do góry strony