Warto zagrać w zielone!
"Skuteczna reforma szkolnictwa wymaga wypuszczenia uczniów z klasy lekcyjnej. (...) 'środowisko' w każdej szkole może oznaczać coś innego; to może być rzeka, park miejski albo ogród wyrwany z wylanego asfaltem placu zabaw" (w: Richard Louv, 'Ostatnie dziecko lasu', s.249).
Szkolenie w Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku "Parkowy Tajemniczy Ogród - gra terenowa" było znakomicie przygotowane przez konsultantkę PCEN-u Sylwia Kilanowska Teoria i praktyka w idealnych proporcjach zainspirowały do konkretnych działań. "Tajemniczy ogród" zaistniał w interdyscyplinarnej odsłonie!
- Cel: wyjść poza salę lekcyjną w ramach projektu "Szkoła w(na)* mieście"
*obie formy są poprawne.
- Miejsce: Gdańsk Zaspa - park niedaleko SP nr 5.
- Czas: poranek (7:30 - 10:00).
- Bohaterowie: uczniowie_uczennice z klasy 5A.
- Rekwizyty: Walizka z zadaniami - wyzwaniami.
Parkowe WYZWANIE nr 1.
Spacer z kluczem, który otworzył nasz Tajemniczy Parkowy Ogród. 10 - minutowa wędrówka parkowymi ścieżkami... w zupełnej CISZY (trudne zadanie). Zadanie: patrz, słuchaj, nazywaj. Po spacerze ankieta z pytaniami o spostrzeżenia wokół zapamiętanych wrażeń słuchowych (śpiew ptaków, szelest liści, szum wiatru), wzrokowych (zieleń, czerwień drzew, krzaków), zapachowych (mokra ziemia).
Parkowe WYZWANIE nr 2.
Zakodowane w QR kodach ptasie trele stały się okazją do wsłuchania się w śpiew kosa, sierpówki, słowika, sikorki bogatki. Było uważne słuchanie i dużo śmiechu.
Parkowe WYZWANIE nr 3.
Fotograficzne faktury z natury, czyli SELFIE z drzewem i zoom na naturę. Powstały piękne zdjęcia. I pomysł na zorganizowanie klasowej fotograficznej wystawy.
Parkowe WYZWANIE nr 4.
Tworzymy naturalne DZIEŁO SZTUKI. Inspiracją stała się książka "Obrazy matematyki" i przedstawiony w niej Giuseppe Arcimboldo - jego 'kunsztowne kompozycje z warzyw, owoców i innych motywów roślinnych wyobrażają ludzką twarz". Nasz obraz tworzyliśmy z leżących na ziemi gałęzi, liści, kasztanów i jabłek.
To tylko część parkowych wyzwań, do których zaprosiłam uczniów_uczennice. Wracaliśmy w doskonałych humorach. To była jedna z ważniejszych lekcji w wymarzonej sali: na świeżym powietrzu, wśród drzew, na piknikowych kocach. Niczym w Sokratejskiej szkole spacerowaliśmy, opowiadaliśmy ciekawe historie, zadawaliśmy pytania, odkrywaliśmy odpowiedzi. TO LUBIĘ!
WAŻNE: Już 28 października jako metodyczka ds. języka polskiego zapraszam na pierwsze spotkanie Sieci: PROJEKT: JĘZYK POLSKI w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku (rejestracja dla nauczycieli_nauczycielek województwa pomorskiego w Kalendarzu szkoleń na stronie PCEN). Zapraszam do świata inspiracji.
Justyna Wołoszyk - Brzezińska
doradczyni metodyczna do spraw języka polskiego w PCEN