Skocz do głównej treści strony
PCEN

Sieć PROJEKT: JĘZYK POLSKI - zaproszenie na 1. spotkanie

Sieć PROJEKT: JĘZYK POLSKI - zaproszenie na 1. spotkanie

Drzewo inspiruje… do pisania

Już 28 października (w sobotę) od 10:00 do 11:30 zapraszam na 1. spotkanie Sieci współpracy nauczycieli_nauczycielek języka polskiego szkół podstawowych PROJEKT: JĘZYK POLSKI.

Na początek polecam lekcję z inspiracjami płynącymi ze świata przyrody.

Każda pora roku może stać się pretekstem do szukania inspiracji. Jesień zachęca do przyjrzenia się drzewom i zaprasza do refleksji nad ich pięknem. Warto wykorzystać płynące od nich inspiracje na zajęcia (język polski, kółka zainteresowań), by obudzić kreatywność.

  1. Lekcję można rozpocząć od zadania z myślenia krytycznego: DRZEWO w 3 słowach, 2 pytaniach i 1 porównaniu/metaforze to wyzwanie, które pomaga sprawdzić, z jaką wiedzą uczniowie_uczennice przychodzą na spotkanie. Głośne odczytanie (dla chętnych) sprawi, że usłyszy się, jak różne są skojarzenia z tym słowem. Jeśli zespół klasowy nie jest początkowo aktywny, można to zadanie zrobić wspólnie, zapisując odpowiedzi na tablicy.
  2. W kolejnej części zajęć warto przeczytać np. wiersz Joanny Kulmowej „Po to jest las”, bajkę filozoficzną „Starzec, który sadził drzewa” z tomu „Jak żyć na Ziemi?” Michela Piquemala, kilka ciekawostek z książki „Drzewa” Piotra Sochy i Wojciecha Grajkowskiego czy fragment „Sekretnego życia drzew” Petera Wohllebena. Lektura tych tekstów niech będzie pretekstem do słuchania opowieści o drzewach w różnych odsłonach – od poezji do tekstów popularnonaukowych. Snucie refleksji zaczynających się od słów: Widzę – Myślę – Zastanawiam się, pozwoli na uporządkowanie rozważań.
  3. Po refleksyjnej rozmowie jest czas na pisanie własnych tekstów. Tu z pomocą może przyjść schemat (poetycki koncept), który pozwoli zapisać własne przemyślenia na temat piękna swojego drzewa (tego zapamiętanego z dzieciństwa lub mijanego codziennie w drodze do szkoły).

Schemat (zaczerpnięty z podręcznika „Po polsku” (za WSiP):

Widzę...

Widzę...

Widzę...

Widzę...

Widzę...

Ale...

Słowo „Widzę” można zamienić np. na „Lubię”.

  1. Recytacja napisanych wierszy niech stanie się pretekstem do kształtowania umiejętności występowania, a przede wszystkim uważnego słuchania.
  2. Zadaniem domowym może być zrobienie fotografii „Drzewo i ja” (selfie).

Zapraszam do czytania moich postów z propozycjami ciekawych rozwiązań edukacyjnych, które można zabrać do szkoły. Zamieszczam je regularnie na swoim Fb.

Rejestracja na spotkanie Sieci - Kalendarz PCEN. Zapraszam!

Justyna Wołoszyk – Brzezińska

doradczyni metodyczna do spraw języka polskiego w PCEN

Przejdź do góry strony