Skocz do głównej treści strony
PCEN

Przepis na gościnność (opowieść o wielokulturowości)

Przepis na gościnność (opowieść o wielokulturowości)

Składniki:

- opowieści dzieci z książki „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszki Kochanowskiej,

- inspiracje i pomysły na zajęcia o wielokulturowości z „Jak się tu znaleźliśmy, co nas łączy i dokąd chcemy wspólnie iść” Zespołu Edukacji Teatru Miniatura,

- książka „Co robią uczucia?”,

- opowiadanie „Przeprowadzka” z książki „Krok dalej… inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”,

- kulinarny przepis na pyszne śniadanie (z ćwiczeniem wokół czasownika),

- grafika przedstawiająca DRZWI, które po otwarciu odkrywają przepis na gościnność,

- rutyny i postawy myślenia krytycznego.

 

Wykonanie:

  1. Głośno czytamy wybrane zdania z książki „Co robią uczucia?”, np.

„Wdzięczność ogrzewa”, „Wyobraźnia wędruje niewydeptaną ścieżką”, „Wolność żegluje”, „Cierpliwość ma piękny ogród”.

  1. Na wzór tych słów – tworzymy zdania rozpoczynające się od słowa GOŚCINNOŚĆ…

Odczytujemy piękne sformułowania: gościnność zaprasza uśmiechem, gościnność tworzy przyjazną atmosferę.

  1. Czytamy fragmenty opowieści dzieci z „Jak się tu znaleźliśmy” (lub jedną całą historię, np. o Władku), a także krótkie opowiadanie „Przeprowadzka” z książki „Krok dalej…”.

Szukamy podobieństw i różnic między bohaterami: Władkiem i Michałem. Obaj chłopcy doświadczają konieczności opuszczenia swojego domu rodzinnego, jeden z powodu wojny, drugi z przyczyn rodzinnych. Zastanawiamy się nad tym, jak podobne są to opowieści i świat wartości bohaterów.

  1. Analizujemy przepis na pyszne śniadanie i powtarzamy wiadomości o czasowniku, bezokoliczniku.
  2. Przygotowujemy się do wizyty Władka lub Michała w naszym domu, w Gdańsku. W tym celu ozdabiamy drzwi nazwami wartości, ważnych emocji tak, by już od progu witały gości. I komponujemy z nich PRZEPIS NA GOŚCINNOŚĆ, np.

Weź szczyptę ŻYCZLIWOŚCI, łyżkę DOBROCI, kroplę WDZIĘCZNOŚCI, garść OTWARTOŚCI. Wszystkie składniki wymieszaj ze sobą i podawaj z uśmiechem. Smacznego!

  1. Podsumowujemy wszystkie refleksje wokół GOŚCINNOŚCI w 3 słowach / 2 pytaniach / 1 porównaniu (myślenie krytyczne).

Ważne, by zapraszać dzieci_młodzież do rozmów i działań wokół WIELOKULTUROWOŚCI. Takie lekcje stają się okazją do pogłębiania wiedzy o mniejszościach narodowych np. w Gdańsku. Pozwalają zrozumieć historię, a także to, co dzieje się współcześnie. Pomagają rozmawiać o przyszłości.

Justyna Wołoszyk - Brzezińska

metodyczka do spraw języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

 

Przejdź do góry strony