Skocz do głównej treści strony
PCEN

Sztuka, uważność i kreatywność w szkolnej przestrzeni

Sztuka, uważność i kreatywność w szkolnej przestrzeni

INSPIRACJE:

- Postawy myślenia krytycznego: kwestionuję oczywistości, potrafię przetwarzać informacje, oceniam, myślę o emocjach, o myśleniu.

- Książka „Bałwan w lodówce” Łukasza Gorczycy i Krzysztofa Gawronkiewicza (Fundacja Sztuki Polskiej ING).

- Książka z serii „Dzieci Filozofują”: „Uczucia, co to takiego” (Wyd. Zakamarki).

 

Warto_trzeba zapraszać uczniów_uczennice do świata, w którym mają okazję obserwować emocje, nazywać je, a zebrane refleksje przełożyć na twórcze działania.

A wszystko to w ramach obserwacji i analizy twórczości znakomitych artystów. Uczniowie_uczennice uczą się w ten sposób trudnej sztuki poznawania dzieł, a także budowania samoświadomości, rozwijania pasji i własnej kreatywności.

Nasze zajęcia rozpoczęły się od prezentacji książki pt. "Bałwan w lodówce" Łukasza Gorczycy i Krzysztofa Gawronkiewicza. Oprócz okraszonych humorem opowieści o Bartku i Matyldzie i ich spotkaniom ze sztuką, są tu informacje o współczesnych artystach, m.in. o Pawle Althamerze, jego kadrowaniu rzeczywistości i poszukiwaniu własnego filmu. "Jego najwspanialszym wynalazkiem jest kino, do którego nie trzeba kupować biletów, bo wystarczy sobie wyobrazić, że wszystko, co dzieje się dookoła nas, to film. Wystarczy zatrzymać się i oglądać" ("Bałwan w lodówce", s.25).

Dzieci po tej części lekcji otrzymały zadanie: uważnie obserwujcie to, co jest dookoła. Zapiszcie, co widzicie, co o tym myślicie, co Was w tych obserwacjach zastanawia.

Tak zebrane obserwacje i refleksje były podstawą do realizacji następnych zajęć.

Kolejna lekcja rozpoczęła się od sprawdzenia zadania - pretekstu do rozmowy o emocjach i uczuciach. Pojawiały się refleksje, które pokazały, że jeśli tylko zainspiruje się dzieci do ciekawych działań, potrafią pięknie się zaangażować i potem opowiadać o tym.

Młodzi obserwatorzy byli zachwyceni tym, ile widzą, jeśli zrobią to z większą niż zazwyczaj uważnością. Zebrane słowa, myśli, refleksje pomogły nam w redagowaniu opisu miejsca i opisu przeżyć – trudnej formy wypowiedzi.

Te zajęcia były czasem zatrzymania się i refleksji. W ferworze codziennych spraw, obowiązków, szkolnych zmagań warto uczyć dzieci uważności, zastanawiania się nad tym, co dookoła i przekładania tego na język słów i emocji.

Krytyczni myśliciele zainspirowani rozmowami o sztuce współczesnej stawali się uważni, zadawali pytania, z ciekawością badali założenia, kwestionując utarte opinie (w tym przypadku na temat tego, kim jest artysta).

 

Justyna Wołoszyk - Brzezińska

doradczyni metodyczna języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

 

 

Przejdź do góry strony