Skocz do głównej treści strony
PCEN

O sile WYOBRAŹNI

O sile WYOBRAŹNI

O sile WYOBRAŹNI

Inspiracje:

- Karty DiXIT

- „Po drugiej stronie…” Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

- „Świat chce, byś był sobą” Joanna Gaines, Wyd. Harperkids

- „Mali rebelianci” Jarosław Marek Spychała, Wyd. Tako

 

Zajęcia rozpoczynamy od pracy z kartami DIXIT. Zadanie polega na wybraniu kart, które można by zatytułować „Wyobraźnia”. Dzieci buszują wśród niezwykłych ilustracji, z uwagą przyglądają się metaforycznym obrazom. Każdy prezentuje karty i uzasadnia swój wybór. Można teraz usłyszeć – dzięki mocy WYOBRAŹNI - piękne opowieści o miejscach, krainach, ludziach.

(Innym wariantem tego zadania jest wybranie przeze mnie jednej karty i pytanie do każdego dziecka: co widzi? Ważne zadanie pokazujące różne postrzeganie tej samej ilustracji).

Teraz zapraszamy dzieci do wysłuchania opowiadania „Ana wypuszcza latawce” z książki „Po drugiej stronie…”, s. 59. To historia dwojga przyjaciół. Każde z nich trzyma w dłoniach latawce, by za chwilę mogły płynąć z prądem powietrza. Rozumienie i refleksje po wysłuchaniu historii o latawcach ubieramy w słowa zawarte w pytaniach (12), np.

- Dlaczego Ana wypuściła swój latawiec?

- Dlaczego Rob złości się o to na Anę?

- Dlaczego i Ana, i Rob inaczej patrzyli na wypuszczony „na wolność” latawiec?

- Kiedy Ana zrozumiała, że latawiec chce być wolny?

- Dlaczego Rob nie chciał wypuścić swojego latawca?

- Czy Rob zrozumie, że nie powinien obrażać się na Anę?

- Czy Ana będzie pamiętać o wypuszczonym latawcu?

- Co zobaczył uwolniony latawiec Any?

- Co czuła Ana, gdy widziała, jak jej latawiec oddala się?

To tylko niektóre z pytań, które pojawiły się podczas rozmyślań nad tekstem.

Zainspirowani tą wyjątkową opowieścią o sile WYOBRAŹNI, o wolności w myśleniu, działaniu zastanawialiśmy się, jak mogłyby wyglądać dalsze losy dwojga przyjaciół i latawców: tego na wolności (Any), i tego zabranego pod pachą do domu (Roba)… Puściliśmy wodze fantazji wokół podróży uwolnionego latawca, który mógł bezkarnie poznawać najróżniejsze zakątki świata, zaglądać w różne zakamarki przestworzy, obserwować wszystko ponad chmurami. Z kolei latawiec Roba nadal był pięknym latawcem z barwnym ogonem, długimi skrzydłami, być może ładniejszy od tego, który miała Ana, ale latawiec Roba był przede wszystkim zamknięty w świecie chłopca.

Teraz z kolei zapraszam dzieci do zastanowienia się nad pytaniem „Do jakich sytuacji w życiu możemy porównać zabawę w puszczanie latawców?” („Po drugiej stronie…”). Chwilę rozmawiamy o tym. Czytamy też książkę „Świat chce, byś był sobą” – o podróży, w którą trzeba zabrać WYOBRAŹNIĘ i zrozumienie, że każdy jest inny – wyjątkowy.

Słowa Widzę – Myślę – Zastanawiam się stają się początkiem rozmyślań wokół tekstu. Mali krytyczni myśliciele WIDZĄ, że świat się różni, ludzie są inni – dzięki temu wszystko jest wyjątkowe. MYŚLĄ, że świata nie trzeba zmieniać, bo jest piękny przez to, że różnorodny. ZASTANAWIAJĄ SIĘ, dokąd zaprowadziła dzieci z opowieści ich wyobraźnia, jak daleko doleciały, czy poleciały tam, dokąd chciały? Refleksje wokół historii trwają długo, bo opowieść zaintrygowała dzieci.

PRACA TWÓRCZA, którą proponuję po zakończeniu rozważań o zasłyszanych historiach – to przedstawienie świata  z perspektywy latawca Any i Roba. Metoda LEGO – LOGOS dr. Jarosława Marka Spychały zaprasza do czytania, obrazowania, analizy i dialogu.

W „Małych rebeliantach” Jarosław Marek Spychała napisał: „Zadaniem uczniów jest zatem zobrazować przeczytany fragment w formie budowli z tworzywa, tak jak każdy z nich go zrozumiał. Nie mają żadnych ograniczeń ani wskazówek co do sposobu obrazowania, budowania ani tego, jak [hos] lub co [ha] powinni budować, jeśli można się tu posłużyć Platońskim rozróżnieniem na formę i treść” (Tamże, s. 13). I dalej „Nauczyciel, który zacznie pracować tą metodą, będzie miał z czasem okazję się przekonać, że owa kreatywna otwartość (nieograniczoność w znaczeniu braku kajdan, które wiążą myślenie), która wywołała zaskoczenie i zdziwienie uczniów, staje się standardem podejścia do każdego zadania” („Mali rebelianci”, s. 14).

Justyna Wołoszyk - Brzezińska

doradczyni metodyczna ds. języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Przejdź do góry strony