Skocz do głównej treści strony
PCEN

Empatia - inspiruje do działania

Empatia - inspiruje do działania

„(…) warto coś z siebie dać. Światu, ludziom. (…) Warto być mniej skoncentrowanym na sobie, a bardziej na innych. Wczuwać się, mieć empatię. Bo jak się uda abstrahować od siebie, to daje wielką satysfakcję” (Ryszard Praszkier „Nie odpuszczam” w: Justyna Dąbrowska, „Zawsze jest ciąg dalszy”, Wyd. Agora, s. 146

 

Poniżej przedstawiam jedną z propozycji lekcji, która można przeprowadzić z dziećmi/młodzieżą, by mówić o tym, co ważne. Punktem wyjścia jest postawa bohatera, świat jego wartości, droga – podróż, którą musi przejść, aby zrozumieć złożoność świata.

To propozycja zajęć, które poprzez metaforyczne rozważania pozwalają poruszać trudne tematy. Zapraszam do mądrych refleksji młodych ludzi (zajęcia zostały przeprowadzone w Pałacu Młodzieży w Gdańsku w Pracowni literacko – dziennikarskiej.

! INSPIRACJE:

„Wielkie przygody w świecie przyrody” Wojciech Mikołuszko, Wyd. Agora

„ Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi” Michel Piquemal”, Wyd. Muchomor

„Miasto za murami” Jarosław Marek Spychała w: „Po drugiej stronie…”, ODN w Poznaniu

 

I. Czytanie fragmentów książki „Wielkie przygody w świecie przyrody” – rozdziału „Szkolny strajk klimatyczny” o Grecie Thunberg, 15-latce, która 20 sierpnia 2018 roku wsiadła na rower i pojechała przed budynek parlamentu w Sztokholmie, by rozpocząć ‘Szkolny strajk klimatyczny’. Początkowo jej akcja nie wzbudzała zainteresowania. Kolejne dni przyniosły jednak zmianę i mnóstwo osób zaczęło przyłączać się do nastolatki, która postanowiła ratować klimat. W 2019 roku młodzież z całego świata przystąpiła do strajków na wzór młodej ekolożki.

ZADANIE: Jakie pytania chcesz zadać po przeczytaniu usłyszanej opowieści?

Propozycje uczestniczek/uczestników zajęć:

Ile lat trzeba mieć, żeby działać w ważnej sprawie?

Dlaczego postanowiłaś działać?

Czy potrzebowałaś wsparcia rodziców, innych osób?

 

II. W kolejnej części zajęć zajęliśmy się opracowaniem ETAPÓW PODRÓŻY bohaterki – buntowniczki, ekologicznej rebeliantki, empatycznej działaczki na rzecz ochrony Ziemi.

Oto propozycje uczestników warsztatów:

1. Obejrzenie w szkole filmu dokumentalnego o globalnym ociepleniu klimatycznym i związane z tym smutne refleksje.

2. Niezadowolenie z sytuacji na świecie.

3. Początkowa samotna praca nad pomysłem – jak chronić klimat.

4. Jednoosobowa akcja „Szkolny strajk klimatyczny”.

5. Zwrócenie uwagi innych na nietypowe zachowanie przed parlamentem.

6. Przyłączenie się rodziców do pomocy Grecie.

7. Głośne mówienie o problemach Ziemi – zwracanie uwagi na obojętność dorosłych, decydentów.

8. Inspirowanie młodych ludzi z całego świata do działania na rzecz ratowania klimatu.

9. Ciągłe bycie w drodze świadomego działania w sprawie ekologii.

 

III. Refleksyjne pisanie - ćwiczenia.

Inspirując się bajką filozoficzną („Jak żyć na Ziemi?”, s. 28), napisz kilka zdań w pamiętniku… „Wstajesz rano i dostrzegasz, że drzewa straciły mowę…”.

W pracach pojawiły się refleksje o strachu człowieka, bezradności, niepewności, ciszy, która przeraża. Powstały teksty pełne ważnych refleksji o ignorancji człowieka wobec przyrody, wobec innych.

IV. Teraz przyszedł czas na myślenie o działaniu, o podejmowaniu decyzji i próbie znalezienia rozwiązania.

„Miasto za murami” to niezwykła opowieść Jarosława Marka Spychały o mieście, którego nikt nie widział, bo otaczał je wysoki mur. „Dlatego w miasteczku zawsze panował cień. Żyły tam dzieci, które codziennie robiły to samo: chodziły uliczkami w cieniu; bawiły się w cieniu; rozmawiały  w cieniu i myślały w cieniu (…). Pewnego dnia w miasteczku pojawił się mały chłopiec (…). W końcu postanowił, że sprawdzi, co jest po drugiej stronie muru”. Słyszał co chwilę „To jest niebezpieczne”, „Nie dasz rady”, sam w pewnym momencie powiedział do siebie: „Nigdy nie zdołam przeskoczyć muru”. Gdy kolejny raz spadł podczas wspinaczki, obudził go owad i jego słowa: „To nigdy nie chodziło o mur. To zawsze chodziło o ciebie. Spójrz na dzieci – wciąż są dziećmi. A spójrz na siebie: Jesteś większy niż przedtem; jesteś silniejszy niż przedtem i jesteś mądrzejszy niż przedtem. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to popchnąć mur” (s. 91).

Zrozumienie tej opowieści uczestniczki_uczestnicy warsztatów przedstawiali metodą Lego – Logos (Mali Rebelianci) dr. Jarosława Marka Spychały. To metoda czytania i budowania zrozumienia tekstu, o której opowiem 27 lutego na spotkaniu Sieci PROJEKT: JĘZYK POLSKI. Zapraszam do Biblioteki pod Kotem i Myszą w Gdańsku od g. 16:30 do 18:30.

 

Justyna Wołoszyk - Brzezińska

metodyczka ds. języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Przejdź do góry strony