Skocz do głównej treści strony
PCEN

DOM - ważne słowo

DOM - ważne słowo

DOM – ważne słowo

Inspiracje:

- „Dom, który się przebudził” Martin Widmark, Emilia Dziubak, Wyd. Mamania

- „D.O.M.E.K.” Aleksandra Machowiak, Daniel Mizieliński, Wyd. Dwie Siostry

- „Nie ma jak w domu”, Doro Gobel, Peter Knorr

- Mały architekt. Przybornik do oglądania miasta”, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

 

„Domkologia to nauka o stworzonych przez ludzi miejscach, które stanowią schronienie przed wszelkim niebezpieczeństwem. Miejsca te, powszechnie nazywane domami, mogą przybierać różne formy i zazwyczaj posiadają wiele funkcji” (w: „D.O.M.E.K.”)

 

1. Zaczynamy od ćwiczenia 5xDOM. Wypisujemy – kojarzące się ze słowem DOM słowa – klucze, słowa – emocje, słowa – wyrażenia (po 5 do każdej kategorii).

Propozycje uczestniczek_uczestników zajęć:

DOM – oswojenie, bezpieczeństwo, wolność, marzenia, wyobraźnia.

DOM – cierpliwość, ciekawość, radość, szczęście, strach (czasami).

DOM – poczucie bezpieczeństwa, spełnienie marzeń, możliwość rozwijania pasji, nauka tego, co ważne, pomocna dłoń.

2. Teraz wybieramy po dwie spośród kart DIXIT, ‘Gry na emocjach’ i ‘Gry słów’. Po tych - jak się okazuje – trudnych wyborach przychodzi czas na budowanie DOMU z obrazów, ze słów, z emocji.

W jednej z grup każdy sam tworzył konstrukcję DOMU, w innych zespołach dzieci tworzyły wspólną budowlę (zdjęcie w galerii).

Powstały DOMY pełne ważnych, czasem trudnych emocji, obrazów i słów. Każdy opowiadał o cegiełce, którą dołożył do budowy DOMu. Jak objaśniali mali architekci, ich cegiełki motywują, dodają wiatru w skrzydła, zapraszają do działania, pozwalają czuć się bezpiecznie, zawsze inspirują. Powstały piękne, mądre domy.

3. Czas na opowieści o DOMU, który się przebudził, o domach, w których toczy się zwyczajne – niezwyczajne życie, domach, które skonstruowano, by pomagały okiełznać… życie.

To czas na obejrzenie filmiku „Home sweet home” i znalezienie podobieństw - różnic pomiędzy książkową a animowaną opowieścią.

Refleksje uczestniczek_uczestników zajęć:

PODOBIEŃSTWA:

- DOM jako bohater („Home sweet home”) – współbohater („Dom, który się przebudził”);

- DOM ożywa, czuje (w obu opowieściach);

- DOM zmienia się, gdy pojawia się ktoś_coś, co go zmienia.

RÓŻNICE:

Film: nie ma ludzi, motyw podróży po świecie, kolorystyka od początku pokazująca pozytywną – mimo wszystko – stronę życia (wspólnie spędzone chwile).

Opowieść o „Domu, który się przebudził”: osiedlenie się w jednym miejscu (jeśli podróż – to po domu), bohater – Larson (chociaż DOM też żyje, ożywa pod wpływem działań bohatera), kolorystyka: od ponurej ku światłu.

4. W kolejnej części zajęć obserwujemy pomysły tych, którzy postanowili zaprojektować DOMY w Europie i na świecie, które są m.in. domami - norkami, gwiezdnymi domami, domami – księżycami, domami pod wiatr, domami – zasłonkami, domkami dla bezdomnych, sfinksami na wodzie, , gąsienicami, zygzakami, domkami pod schodami, pod beczką, domami na końcu świata (w: „D.O.M.E.K”). Historie tych domów zaciekawiają, fascynują, zapraszają do projektowania DOMU wg własnego pomysłu.

5. Niech nasz DOM opowie swoją historię…

Czytamy – dziwimy się – pytamy ‘dlaczego?’ – obrazujemy to, co zobaczyliśmy, słuchając. Metoda LEGO – LOGOS dr. Jarosława Marka Spychały (budowanie zrozumienia tekstu za pomocą np. klocków Lego, plasteliny, klocków drewnianych) pozwala słowa ubrać w metaforyczny obraz.

Prace uczennic_uczniów przedstawiają DOMY i ich istotne elementy.

Powstają DOMY, w którym mali i duzi architekci wyznaczają ważne role:

Olek: mój DOM ma skrzydła, aby się wznosić, gdy zagraża niebezpieczeństwo.

Eryk: mój DOM to lekka konstrukcja, w środku schron, zapewnia spokój.

Józia: DOM pełen niespodzianek, dobrze wyposażony, każdy ma w nim miejsce tylko dla siebie, ciągle można w nim coś odkrywać.

Mykola: DOM przenośny, ma kilka wejść i widoki na wszystkie strony świata.

Podczas zajęć uczniowie_uczennice pochylali się nad tekstami o DOMach, o świecie wypełnionym wartościami i emocjami ich mieszkańców, a przede wszystkim budowali DOMY wg własnej koncepcji, posługując się metaforami. Bezcenne zajęcia!

 

Justyna Wołoszyk – Brzezińska

doradczyni ds. języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

 

Przejdź do góry strony