Skocz do głównej treści strony
PCEN

Czas zacząć opowieść! – storytellig i supermoce w edukacji

Czas zacząć opowieść! – storytellig i supermoce w edukacji

Czas zacząć opowieść! 

Od lat prowadzę zajęcia, których celem jest m.in. rozwijanie kreatywności w myśleniu, pisaniu, czytanie tekstów kultury, kształtowanie kluczowych kompetencji.

Praca ze SŁOWAMI, pochylanie się nad ich pięknem i rozwijanie sztuki SNUCIA OPOWIEŚCI tworzą najważniejsze edukacyjne spotkania. Jak zaprosić do twórczych działań? Oto garść pomysłów.

I. Opowiedzieć  o sobie, zaczynając od odczytywania kart - to nie lada sztuka! A takie właśnie zadanie postawiłam przed uczniami_uczennicami. Karty z symbolami Kreatywnej Pedagogiki pomogły młodym narratorom snuć metaforyczną opowieść o sobie. Powstały portrety niezwykłych dzieci. Dzięki kartom poznaliśmy siebie, swoje pasje, talenty, a także to, co lubimy, a czego nie. Było mnóstwo ciekawych odkryć okraszonych humorem.

II. Wiedza o supermocach zainspirowała nas do wystawienia na straganie od Kreatywnej Pedagogiki tego, czym warto podzielić się z innymi. Wypełnione talentami skrzynki zaprosiły nas do niecodziennych zakupów. Rysowanie, taniec, czytanie to tylko niektóre z umiejętności na targowisku ważnych dziecięcych umiejętności.

Na podium w konkursie na supermoce naszej grupy znalazły się:

1. miejsce: odwaga, kreatywność, zwinność,

2. miejsce: taniec, ciekawość,

3. miejsce: poczucie humoru, snucie opowieści, czytanie, matematyka.

Z zespołem o tylu supermocach wiem, że zajęcia zawsze są nietuzinkowe (każde kolejne nasze spotkania to potwierdzają).

III. W kolejnej odsłonie zaprzyjaźniania się ze słowami pełnymi mocy powspominaliśmy wakacje, ferie. Na chwilę staliśmy się poetami, którzy metaforami, epitetami i porównaniami snuli opowieść o wakacjach. Tak powstały piękne wspomnienia składające się z najważniejszych dla każdego z nas słów. Swoimi wakacyjnymi historiami młodzi poeci dzielili się na forum grupy.

IV. Poczucie humoru, które uplasowało się na podium z naszymi supermocami zostało zaprezentowane w kolejnym zadaniu, do którego zaprosiły nas patyczki z napisami. Każdy losował 3: bohatera, cechę, miejsce. Z takim wyposażeniem można było rozpocząć opowieść, np. o kłótliwej aktorce, która weszła do windy albo o pesymistycznym fotografie i jego pobycie na plaży.

Pomysł zabawy zaczerpnięty w z książki prof. Krzysztofa J. Szmidta „Trening kreatywności” potwierdził, że młodzi adepci pisarstwa potrafią snuć opowieść z kabaretowym zacięciem.

Warto projektować zajęcia wokół odkrywania słów, ich piękna i budowania historii zarówno o nas samych, jak i o świecie. To czas kształtowania ważnych umiejętności: czytania, pisania, gromadzenia i przetwarzania informacji, postawy pełnej gotowości do rozmowy, do szanowania wypowiedzi innych. Bezcenne!

Justyna Wołoszyk - Brzezińska

doradczyni metodyczna ds. języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Przejdź do góry strony