Skocz do głównej treści strony
PCEN

Czym jest, a czym nie jest edukacja globalna?

Definicja

Edukacja globalna stawia sobie za cel kształtowanie świata bardziej sprawiedliwego i przyjaznego dla wszystkich jego mieszkańców.
U jej podstaw leżą wartości: godność, sprawiedliwość, solidarność, równość, pokój, wolność.
Kształtuje postawy: odpowiedzialności, szacunku, uczciwości, otwartości, odpowiedzialności, osobistego zaangażowania i gotowości do uczenia się oraz rozwija umiejętności: dostrzegania
i rozumienia współzależności, krytycznego myślenia, praktycznego wykorzystywania wiedzy, podejmowania świadomych decyzji, współpracy i empatii.
Obejmuje między innymi zagadnienia globalizacji i istoty współzależności globalnych, różnorodności świata, praw człowieka, zrównoważonego rozwoju i konfliktów – w kontekście globalnym.

Definicja edukacji globalnej wypracowana w 2010 roku przez międzysektorowy zespół złożony z przedstawicieli m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, ośrodków doskonalenia nauczycieli, uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.

 

Edukacja  globalna jest Edukacja  globalna NIE jest

  • sposobem przedstawiania treści obecnych w innych dziedzinach;
  • zadawaniem pytań o świat i zachodzące w nim zmiany;
  • rozwojem umiejętności;
  • wyposażeniem w wiedzę, umiejętności i postawy;
  • łączeniem spraw globalnych z naszym codziennym życiem;
  • pokazywaniem zależności miedzy życiem ludzi w krajach Północy i Południa.

 

Edukacja  globalna NIE jest

  • nowym, dodatkowym przedmiotem;
  • omawianiem tematów zbyt trudnych dla uczniów;
  • podawaniem prostych rozwiązań na złożone problemy;
  • analizowaniem problemów bez osobistego zaangażowania w ich rozwiązywanie;
  • przytaczaniem statystyk i  faktografii.

Przejdź do góry strony