Zadzwoń: 58 340 41 10 | E-mail: sekretariat@pcen.gda.pl Akredytacja Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr 74/2020 z dnia 12.08.2020r.
Solidarni z Ukrainą 70-lecie CEN w Gdańsku
Pomorskie.eu Pomorskie w Unii

Złota dziesiątka nauczycieli Zdolnych z Pomorza. Honorata Jasicka

Prezentujemy tegoroczną ZŁOTĄ DZIESIĄTKĘ nauczycieli, którzy w projekcie „Zdolni z Pomorza” udowodnili, że są EKO:

  • E – jak entuzjazm, empatia, energia. Nauczycielska pasja, które sprawia, że lekkie są nawet „ciężkie norwidy”. „Szaleństwo”, które zaraża uczniów.
  • K – jak kreatywność, zarówno na poziomie konstruowania programów autorskich, jak i na poziomie innowacyjności metodycznej.
  • O – jak otwartość, optymizm i odwaga samodzielnego myślenia, przekraczania granic oraz podejmowania zagadnień i problemów trudnych, ale interesujących i potrzebnych.
zdolni

GUZIK PRAWDĘ CI POWIE (Honorata Jasicka, KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ZAJĘCIA ZDALNE, LCNK Puck, 25 lutego 2021)

Zajęcia odbywały się w trybie zdalnym, obejmowały dwie grupy – poziom licealny i uczniów najstarszych klas szkoły podstawowej.

Obydwa spotkania miały podobny temat – polegający na tworzeniu „herstorii” świata, widzianej poprzez modę i ubiór kobiecy. Na zajęciach w szkole podstawowej – wszyscy uczestnicy mieli za zadanie przygotować indywidualną prezentację. Zajęcia polegały więc na oglądaniu tych prezentacji, a następnie omawianiu ich i dyskusji związanej z tematem. Materiały wykorzystane przez uczennice były zaczerpnięte z Internetu, ale indywidualne podejście i zaangażowanie spowodowały, że – pomimo wspólnego hasła tematycznego – nie było powtórzeń.

Poszczególne wystąpienia różniły się od siebie zakresem czasowym, miały też całkowicie odmienne zestawy fotografii, rysunków i szkiców, a osobiste podejście uwidaczniało się nie tylko w stylu komentarzy i ocen, ale nawet w opracowaniu graficznym całości. Kolejne tematy to: „Moda w okresie międzywojennym”, „Moda i uroda – lata siedemdziesiąte XX wieku”, „Moda i uroda na przestrzeni wieków”, „Moda i uroda na przestrzeni lat – lata 20., lata 30., lata 40., lata 50., …aż po współczesność”, „Elegancja-Francja”, „Moda XX wieku”, „Moda na przestrzeni lat” i „Moda lat 80.”.

Prezentacje wypadły znakomicie, chociaż niektóre referentki wyraźnie były speszone i skrępowane – być może po raz pierwszy miały okazję zaprezentować swoje prace publicznie. Opinie i sądy czasem raziły młodzieńczą naiwnością – ale przecież z racji wieku prelegentki mają do nich prawo. Zdarzały się też błędy ortograficzne i składniowe w komentarzach. Nauczycielka ich nie komentowała – jak później wyjaśniła w rozmowie, nie chciała tego robić na forum, żeby nie speszyć uczennic, miała to zrobić dopiero po zajęciach, na indywidualnych czatach. Dodatkowo dostrzegła, że błędy te świadczyły o tym, że prezentacje nie były „gotowcami” ściągniętymi z Internetu, lecz samodzielnymi, a więc nie wolnymi od błędów, pracami uczniowskimi.

Każda prezentacja wywoływała komentarze i oceny widzów, a także stanowiła pretekst do dyskusji i poważnych rozważań. Mówiono o guście, o stylu, o rodzajach mody („wysokiej” i „powszechnej”), o roli ikon mody i celebrytów. Pobocznym tematem, wywołanym przez prowadzącą, był także wpływ wynalazków i odkryć naukowych (maszyna do szycia, zamek błyskawiczny, nylon) oraz polityki (wojna) i przemian społecznych (rewolucja obyczajowa) na modę. Okazało się, że zwykły guzik od sukienki może opowiedzieć nam historię świata.

Na pytanie – który okres w modzie podobał się najbardziej – zdecydowana większość uczennic opowiedziała się za międzywojniem. Pojawiła się też refleksja – moda wraca, czasem w innej skali czy zestawieniu powtarzają się dawne pomysły. Współczesność pozwala na zabawę modą i łączenie ze sobą rozmaitych, często bardzo różnych stylistyk.

W liceum pani Honorata również zaplanowała prezentacje, ale były one bogatsze, bardziej rozbudowane i pogłębione. Pierwsza,  zatytułowana „Uroda ciała kobiecego” – przedstawiała zmieniające się ideały piękna od czasów prehistorycznych do współczesności. Autorka w bardzo dojrzałym komentarzu dostrzegła związek pomiędzy ideałem urody a polityką, sytuacją społeczną, feminizmem.

W prezentacja noszącej tytuł „Moda na przestrzeni lat” – omówiła z kolei podział na haute couture i prêt-à-porter, mieszanie stylów we współczesnej modzie i charakteryzujący naszą epokę powrót do kiczu.

W trzeciej prezentacji „Kanon kobiecego piękna na przestrzeni lat” – znalazły się odwołania do literatury i poezji (antyestetyka współczesna i turpizm w wierszach Stanisława Grochowiaka). Referentka omówiła też dyktat reklamy modowej (must have) oraz częściowo powiązaną z pandemią akcję niekupowania nowych ubrań, podyktowaną nurtem ekologicznym we współczesnej modzie młodzieżowej (wymienianie ciuchów, kupowanie ubrań w sklepach typu second hand).

Z pozoru „niepoważny” temat – w obu grupach i na obu poziomach wiekowych stanowił okazję do całkiem poważnej, a nawet pogłębionej refleksji nad historią kultury oraz skomplikowaną sytuacją współczesnej cywilizacji. Dzięki właściwemu wyborowi tematu możliwe było zastosowanie metody indywidualnego projektu. Wielkie uznanie za umożliwienie samodzielnej pracy wszystkim uczniom. Dzięki temu pani Honorata Jasicka pobudziła kreatywność i samodzielne myślenie, zachęciła do wyciągania wniosków i dostrzegania wielowymiarowego obrazu świata i człowieka.

Jasicka obrazek 1
 
Jasicka obrazek2
 
nagłówek-listownika-kolor