Skocz do głównej treści strony
PCEN

Wymagania państwa wobec szkół i przedszkoli. Sytuacja w województwie pomorskim (24.09.2014)

Blisko 120 uczestników konferencji z województwa pomorskiego spotkało się w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, aby porozmawiać o wymaganiach państwa stawianych szkołom i placówkom oświatowym. Tym samym w obecności gości honorowych zainaugurowano prace ośrodka w roku szkolnym 2014/2015. Konferencja została zrealizowana we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim, partnerem w realizacji projektu systemowego MEN „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły – etap III” przy wsparciu Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Spotkanie otworzyło wystąpienie Dyrektora Departamentu ds. Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Adama Krawca, który przedstawił założenia budowy  Podmorskiego Systemu Jakości Edukacji w perspektywie dofinansowania ze środków unijnych działań realizowanych do roku 2020. W pierwszej części spotkania trenerzy, członkowie zespołu projektowego Małgorzata Osińska i Jarosław Durszewicz, przypomnieli zakres wymagań stawianych szkołom przez państwo i zaprosili uczestników do udziału w warsztatach metodą the World Café, stwarzając okazję do refleksji i dzielenia się  doświadczeniem w ich realizacji w szkole.

Na podstawie analizy surowych wyników ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w okresie od 1 września 2013 do 17 września 2014 prelegenci omówili realizację wybranych wymagań w pomorskich szkołach na tle kraju.  Jako  obszary wymagające podjęcia interwencji ze strony dyrektorów szkół i zespołów nauczycieli  wskazali:

Procesy edukacyjne zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się.

  • Uczniowie uczą się od siebie nawzajem.
  • Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Czują się odpowiedzialni za własny rozwój.
  • W szkole lub placówce stosowane są nowatorskie rozwiązania wpływające na rozwój uczniów.
  • Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga uczniom zrozumieć świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej.

Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej

  • Wdrożone wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i osiągania różnorodnych sukcesów edukacyjnych uczniów. Wyniki analizy osiągnięć uczniów, w tym uczniów, którzy ukończyli dany etap edukacyjny, potwierdzają skuteczność podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych.
  • Uczniowie odnoszą sukcesy na wyższym etapie kształcenia lub na rynku pracy.

Respektowane są normy społeczne

  • W szkole analizuje się podejmowane działania wychowawcze oraz modyfikuje je w razie potrzeb.
  • Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.

Szczególnie dokładnie eksperci omówili wyniki pozyskane w procesie ewaluacji zewnętrznych pomorskich szkół dla wymagania „Respektowane są normy społeczne”,  z uwzględnieniem danych o ekspozycji na agresję i przemoc w roku szkolnym 2013/2014 oraz podstaw teoretycznych i metodologicznych.

W drugiej części spotkania o tym jak stymulować rozwój szkoły na podstawie wyników ewaluacji zewnętrznej opowiedziała Dyrektor Wydziału Organizacji i Informacji Oświatowej Kuratorium Oświaty w Gdańsku Krystyna Laudańska, która kilkakrotnie przypominała, że „ewaluacja nie jest kontrolą, a procesem obserwacji pracy szkoły. Ma służyć planowaniu efektywnych procesów, a nie „rozliczaniu szkoły”, dlatego tak ważne jest planowanie przyszłej pracy na podstawie bardzo wnikliwej lektury i analizy danych zawartych w raportach ewaluacji zewnętrznej. A „Wykorzystanie raportu do refleksji i rozwoju zgodnie z potrzebami jest autonomicznym działaniem szkoły”.

O tym, że ewaluacja jest  „zaproszeniem do rozwoju” mówili również prowadzący spotkanie trenerzy, którzy zwrócili uwagę, że poszukiwanie odpowiedzi na poprawę zjawiska opisanego w raporcie leży po stronie szkoły, która sama musi stawiać pytania, poszukiwać na nie odpowiedzi i wsparcia. Może do tego służyć metoda 5 Why (5W) polegającą na kilkakrotnym zadawaniu pytania „Dlaczego?” lub diagram Ishikawy (przyczyn i skutków). Ważne, aby projektując rozwiązanie/plan działania opierać się na wnikliwej analizie, a nie intuicji, i odróżniać zadania, które są instrukcją i nie wymagają kreatywności, od celów, które nie wskazują sposobu postępowania, a konieczność ich wymyślenia. Skuteczność podejmowanych przez szkołę działań zależy od:

  • stawiania celów opartych na diagnozie konkretnych danych oraz monitorowania,
  • monitorowania procesu – brak monitoringu obniża motywację do realizacji zaplanowanych działań,
  • oceny rezultatu, czyli zamknięcia procesu refleksją - jest to konieczne również ze względu na motywowanie zespołu do podejmowania wysiłku, choćby w krótkiej miękkiej formie.

Materiały wspierające w przeprowadzeniu zmiany: www.zmiana.pl

W części „dobre praktyki” dyrektorzy 3 pomorskich palcówek zaprezentowali podejmowane działania, które zostały szczególnie wyróżnione w procesie ewaluacji zewnętrznej przez wizytatorów Kuratorium Oświaty w Gdańsku:

  • System Indywidualnych Korepetycji wypracowany przy wsparciu 117 wolontariuszy, którzy pomagają uczniom po lekcjach - Beata Biała-Grzędzicka – Dyrektor Zespołu Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie
  • Wielopłaszyznowa i celowa współpraca szkoły ze środowiskiem z zaangażowaniem rodziców oraz wsparcie organu prowadzącego - Adam Sandak – Dyrektor Zespołu Szkół w Tuchomiu
  • Koncepcja pracy przedszkola w oparciu o zasoby lokalnego środowiska dla realizacji procesów edukacyjno-wychowawczych - Ewa Słomińska – Dyrektor Przedszkola Niepublicznego im. Panienki z Okienka w Gdańsku

Różnorodne formy wspierania rozwoju szkoły w realizacji wymagań stawianych szkołom przedstawiła Ewa Furche, Wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, która zwróciła uwagę na szczególny potencjał nowej formy jaką są sieci współpracy skupiające nauczycieli i/lub dyrektorów wokół wybranych prze nich zagadnień wymagających doskonalenia/wsparcia.

Na zakończenie spotkania prowadzący przedstawili podsumowanie warsztatu The World Café. Dla każdego wymagania zaprezentowali jedno, wybrane działanie, które w opinii uczestników warsztatów jest  realizowane w sposób satysfakcjonujący, i takie które jest trudne i nie do końca się udaje – tym samym jest obszarem rozwojowym. Spośród wielu trudności i wyzwań wskazanych przez uczestników warsztatów prowadzący wybrali, takie na które placówki mają największy wpływ, których zamiana zależy od szkoły. Zobacz: podsumowanie warsztatów i wybrane obszary rozwojowe.

Prezentacje prelegentów:

  1. Podmorski System Jakości Edukacji w perspektywie roku 2020 – Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu ds. Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego (zobacz)
  2. Pomorska szkoła XXI wieku. Wymagania państwa wobec szkół i placówek oświatowych, czyli jak powinna pracować polska szkoła (zobacz), Raporty z ewaluacji zewnętrznej - szkoły pomorskie na tle szkół w kraju (zobacz) - Jarosław Durszewicz, Małgorzata Osińska - członkowie zespołu projektu „Program wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły"
  3. Jak stymulować rozwój szkoły na podstawie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej? - Krystyna Laudańska, Dyrektor Wydziału Organizacji i Informacji Oświatowej Kuratorium Oświaty w Gdańsku (zobacz)
  4. Planowanie zmiany w szkole w oparciu o wyniki ewaluacji – Małgorzata Osińska, Jarosław Durszewicz (zobacz)
  5. Przykłady dobrej praktyki w województwie pomorskim, czyli jak inni to robią:
  • Beata Biała-Grzędzicka – Dyrektor Zespołu Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie (zobacz)
  • Adam Sandak – Dyrektor Zespołu Szkół w Tuchomiu (zobacz)
  • Ewa Słomińska – Dyrektor Przedszkola Niepublicznego im. Panienki z Okienka w Gdańsku (zobacz)
  1. Wsparcie szkół w realizacji wymagań stawianych szkołom przez państwo – znaczenie doskonalenia nauczycieli – Ewa Furche, Wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku (zobacz)
Zdjęcia  

Przejdź do góry strony