Skocz do głównej treści strony
PCEN

Wojewódzka konferencja „Programowanie i rozwijanie informatycznych kompetencji uczniów” - Gdynia 13.05.2016

W dniu 13 maja 2016 roku w Zespole Szkół nr 7 w Gdyni odbyła się wojewódzka konferencja pt. „Programowanie i rozwijanie informatycznych kompetencji uczniów”. Wydarzenie to uświetniło wielu znakomitych gości tj. m.in.: dr Jerzy Wiśniewski (Kuratorium Oświaty w Gdańsku), Dorota Granoszewska – Babiańska (Departament Edukacji i Sportu - Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego), prof. Maciej M. Sysło (wiodący autor propozycji nowej podstawy programowej przedmiotów informatycznych), Krzysztof Kurszewski (pomorski koordynator ds. innowacji w edukacji, Marcin Kolasiński (kierownik zespołu oprogramowania - Intel dla edukacji), Ewa Furche (wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku) oraz wielu dyrektorów i nauczycieli szkół województwa pomorskiego. Podczas swoich wystąpień Pani Dorota Granoszewska – Babiańska, zwróciła uwagę na to, iż w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego do 2020 roku, słowem "wytrychem" jest prawdziwy rozwój kompetencji cyfrowych osób w każdym wieku. Pan Krzysztof Kurszewski wspomniał o pilotażowym programie wdrażanym od roku szkolnego 2016/2017, w ramach którego planowane programowanie jest obligatoryjne. Partnerami projektu mają być m.in. uczelnie wyższe oraz ośrodki doskonalenia edukacyjnego. Profesor Sysło zwrócił uwagę na fakt, iż w Wielkiej Brytanii obecnie TIK znika już z podstawy programowej i zastępuje ją informatyka z programowaniem. Dla profesora myślenie komputacyjne (czyli proces znajdowania rozwiązań do skomplikowanych otwartych problemów), a w jego ramach programowanie to czwarta podstawowa alfabetyzacja obok czytania, pisania i rachowania. Propozycja nowej podstawy programowej opiera się na pięciu filarach: 1. rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów, 2. programowywanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera, 3. posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami, 4. rozwijanie kompetencji społecznych, 5. przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Profesor zaleca, by w ramach przedmiotów informatycznych "learn to code" (uczyć się by móc kodować/programować), by w przyszłości "code to earn" (kodować/programować by zarabiać). Pan Marcin Kolasiński z Intela nadmieniał o gotowych skryptach lekcji na komputer. Pod koniec konferencji nauczycielki z ZS nr 7 w Gdyni przedstawiły slajdy z prac grup dzieci programujących w Scratch oraz zaprezentowano robota (wyglądającego jak złączone krople wody) przemieszczającego się po podłodze witając uczestników spotkania.

Galeria

Przejdź do góry strony