Skocz do głównej treści strony
PCEN

Uczniowie Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich na praktykach w Hiszpanii

Bez tytułu11 Projekt objęty patronatem medialnym Edukacji Pomorskiej Od 22.05. do 16.06.2017 pierwsza grupa uczestników projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego odbywa swoje 26-dniowe praktyki zawodowe w zakładach gastronomicznych i hotelarskich w Walencji w Hiszpanii. Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 420 035,98 PLN (99 168,00 EUR w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie  zdobędą praktyczne umiejętności zawodowe, rozwiną kompetencje językowe, personalne oraz społeczne potwierdzone odpowiednimi certyfikatami i dokumentami, w tym Europass Mobilność. W działaniach projektowych wspierają nas pan Krzysztof Szulborski z Pomorskiej Akademii Kulinarnej oraz pan Maciej Dobrzyniecki z Polskiej Akademii Gastronomicznej, a w upowszechnianiu naszych działań patron medialny Edukacja Pomorska. Obecnie w Walencji przebywa łącznie 17 uczestniczek i uczestników projektu wraz z dwoma opiekunami – nauczycielem przedmiotów zawodowych p. Aleksandrem Wiśniewskim i nauczycielką języka angielskiego p. Anną Pawelec. Dziesięcioro z nich zdobywa praktyczne umiejętności zawodowe w dziedzinie hotelarstwa w hostelach i hotelach dedykowanych różnym profilom gości. Są to hostele Red Nest i Purple Nest skierowane do turystów typu „backpacker”. Tutaj nasi uczniowie nie tylko zdobywają umiejętności w działach służby pięter, recepcji i śniadań, ale mają okazję do bezpośredniego kontaktu z młodymi turystami z całego świata, a co za tym idzie doskonalenia umiejętności językowych. W hotelu MD Modern Hotel praktykantki poznały wszystkie czynności w zakresie służby pięter i elementy działalności recepcji. W czterogwiazdkowym hotelu Medium nasza praktykantka szczególnie upodobała sobie dział śniadań, gdzie wszyscy członkowie personelu bardzo ciepło ją przyjęli i stała się już członkiem zespołu. Oto kilka fragmentów refleksji niektórych praktykantów z tego profilu. „To już trzeci tydzień naszego pobytu w Hiszpanii w ramach projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego, czas mija tu szybko za sprawą świetnej atmosfery w naszej grupie, jak i hostelu Red Nest, w którym odbywam praktyki. W pierwszym tygodniu pracowałem przy podawaniu śniadań. Nauczyłem się przyrządzać i podawać różne rodzaje śniadań. Po wykonaniu wszystkich czynności kończących śniadania trafiłem do działu recepcji, w którym zapoznano mnie z procedurami dotyczącymi gościa i pracy całego obiektu. W ciągu dwóch tygodni stałem się równorzędnym partnerem naszego zespołu, wykonuję jak wszyscy pracownicy wszelkie zadania. Cieszę się, że pracownicy obdarzyli mnie zaufaniem. W trzecim tygodniu zacząłem pracę w dziale służby pięter, w zaledwie dwa dni opanowałem technikę ścielenia łóżka oraz przygotowania jednostki mieszkalnej na przyjazd gościa. Gdziekolwiek dane mi było pracować, tam poznałem niesamowitych ludzi, którzy zawsze służyli pomocą oraz radą, wykazując również ogromną cierpliwość i zrozumienie, mając na uwadze, że dopiero się uczę. Mój pobyt tutaj uważam za istotny w kontekście mojej dalszej przyszłości zarówno zawodowej jak i prywatnie. To ogromna przyjemność móc uczestniczyć w tym projekcie, zaznajomić się z nowymi ludźmi, nową, inną kulturę, poznać bliżej ludzi, których już znam, a także siebie, swoje możliwości.” (Karol Szarafiński, klasa II A technik hotelarstwa). „(…) Dzięki udziałowi w projekcie PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego od dwóch tygodni pracuję w hotelu MD Modern Hotel, gdzie jego personel i goście uczą mnie hotelowego życia. Życzliwość ludzi pomaga w otwarciu się na nowe przeżycia. Posługiwanie się obcymi językami, takimi jak angielski czy hiszpański stało się codziennością. Zgłębiam tajniki hotelarstwa, poznaję miasto i ludzi. Każdy dzień jest nowym wyzwaniem i zgłębiam nową wiedzę.  Odbywanie praktyk przestało być obowiązkiem i nie wiąże się z początkowym lękiem, stało się przygodą. Przygodą, która wcale nie kończy się na hotelach, restauracjach czy barach. Mamy okazję zwiedzać Walencję, poznawać jej zakątki, piękne zabytki, miejsca i kulturę. (…) Jestem zachwycona i smucę się, patrząc w przyszłość, w której staną się tylko, ale zarazem aż,  wspomnieniami.” (Natalia Grajek, klasa II A, technik hotelarstwa). Uczestniczki projektu z klasy o profilu technik żywienia i usług gastronomicznych zgłębiają tajniki kuchni hiszpańskiej, m.in. w restauracji Mercatbar, której koncepcja opiera się na lokalnych produktach wykorzystywanych do przygotowywania typowych dań z tego regionu. Uczniowie wdrażają się tu nie tylko do pracy w zespole, ale także do przygotowania potraw i ich estetycznego i innowacyjnego podania. Również tutaj praktykę odbywa Asia Abramowska z klasy II C o profilu technik kelner. Nauczyła się sporządzać napoje alkoholowe i bezalkoholowe, doskonali umiejętności baristyczne, sporządza typowe przekąski i obsługuje gości według standardów restauracji. W restauracji El Poblet praktyki jako kelner odbywa Kamil, który tak mówi o swoich praktykach: „Po upływie 2 tygodni na praktykach w Hiszpanii w ramach projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego śmiało mogę stwierdzić, iż decyzja o zgłoszeniu się do projektu była trafna. W restauracji El Poblet posiadającej gwiazdkę Michelin nauczyłem się wielu praktycznych rzeczy związanych z moim zawodem między innymi nowych technik przyrządzania, jak i serwowania dań i napojów. Pierwszy raz miałem do czynienia z kuchnia molekularną i jestem nią zafascynowany. Poznałem wspaniałych i życzliwych ludzi. (…) Zdecydowanie polecam wszystkim udział w takim  projekcie (Kamil Kordalski, klasa II C, technik kelner).” Warto wspomnieć, że obie restauracje należą do jednego z najlepszych kucharzy i restauratorów w Hiszpanii – Quique Dacosty, którego restauracje zostały wyróżnione prestiżowymi w świecie gastronomii gwiazdkami Michelin. Ola tak mówi o swoich praktykach w Mercatbar: „(…) Moje obawy co do odbywania praktyk w tej restauracji były zupełnie niepotrzebne, gdyż mimo wysokiego poziomu wymagań i ciężkiej pracy staż daje mi ogromne spełnienie i utwierdza mnie z każdym kolejnym dniem, że to jest to, co chcę robić w życiu. Już w drugim dniu praktyk pomagałam przy serwisie, współpracując z tamtejszym kucharzem, który specjalizuje się w deserach, czyli moim "koniku". Mam tu również styczność z ogromnym przekrojem owoców morza, w których się zakochałam, gdyż są tu traktowane z wielką dbałością i przede wszystkim są niezwykle świeże. Przykładają tu również dużą uwagę do utrzymywania porządku na stanowisku pracy, co bardzo ułatwia organizację, z czym miałam wcześniej problem. Oprócz nauki podstawowych czynności związanych z pracą w kuchni, poznałam też swoje słabości i sposoby radzenia sobie z nimi, przełamałam też bariery językowe, które pomimo obaw nie stanowią już większego problemu.” Kolejne praktykantki zdobywają swoje umiejętności w restauracjach hotelowych The Little Queen oraz Malcom & Barret, gdzie jak mówi Marta „…. uczę się komponować ze sobą smaki nowych dla mnie produktów, co bardzo pobudza kreatywność i chęć dalszego poznawania….” a Klaudia dodaje odnośnie swoich praktyk w The Little Queen: „ … Jest to restauracja serwująca kuchnię śródziemnomorską, dzięki czemu miałam szansę spróbować i przygotować wiele nowych dla mnie potraw. Kucharze z The Little Queen dbają o to, abym czuła się jak ich współpracownik i pozwalają mi przygotować całe potrawy, od obróbki wstępnej warzyw do ekspozycji dania na talerzu.” Praktyki w ramach projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego to nie tylko zdobywanie nowych umiejętności zawodowych. To także, jak relacjonują uczestnicy i uczestniczki okazja do doskonalenia kompetencji językowych  oraz okazja do poznawania innej kultury i tradycji, pokonywania słabości, otwierania się na ludzi i nowe doświadczenia. Praktykantki i praktykanci każdego dnia mają okazję odkrywać piękną architekturę Walencji, zarówno tę tradycyjną jak i nowoczesną, obserwować codzienne życie mieszkańców, przechadzać się w cieniu egzotycznych drzew na licznych skwerach i w parku Turi usytuowanym w dawnym korycie rzeki czy wreszcie po całotygodniowych trudach praktyk cieszyć się słońcem na zachwycającej swoją wielkością plażą i morskimi falami. Już w pierwszych  dniach mogliśmy zobaczyć najważniejsze zabytki Walencji: katedrę, bazylikę, Lonję, wieżę Serranos, ratusz. To wszystko zawdzięczamy naszemu parterowi zagranicznemu, Instytucji Mobility Projects, która zapewniła nam miejsca praktyk, zakwaterowanie oraz program zajęć kulturoznawczych i językowych. Dzięki pani Karolinie Krzesińskiej czujemy się tu dobrze i w każdej chwili możemy liczyć na jej pomoc i opiekę. Stały kontakt koordynatorów projektu p. Anny Pawelec (ZSGH) i Magdaleny Adamczyk (Mobility Projects) zapewnia wysoką jakość projektu i realizację oczekiwanych rezultatów. Należy też wspomnieć, że spełnienie założonych efektów praktyk zagranicznych nie byłoby możliwe bez wcześniejszego przygotowania uczestniczek i uczestników projektu, którzy nie tylko przygotowywali się na intensywnym kursie języka hiszpańskiego, ale również podczas zajęć warsztatowych z zakresu kultury i historii oraz wizyt w zaprzyjaźnionych restauracjach hiszpańskich. W restauracji Mercado właściciel i szef kuchni pan Michał Sieczkowski opowiedział o swojej pasji, czyli kuchni hiszpańskiej oraz pokazywał tradycyjne surowce i półprodukty. Uczestnicy mieli też okazję wspólnie sporządzić paellę walencjanę, huevos rotos i torillę de patatas, które następnie wszyscy degustowali. Uczniowie smakowali również typowe dla kuchni hiszpańskiej jamón, chorizo i sery. W restauracji Patio Espaňol szef kuchni Maciej Badzmierowskiego opowiedział o różnicach w używaniu przypraw i produktów w regionach Hiszpanii i smakowej regionalizacji. Uczestnicy mieli okazję spróbować przygotowanych w restauracji tapasów oraz samodzielnie przygotować pallę z kurczakiem i chorizo. Obecnie do praktyk przygotowuje się sześcioosobowa grupa nauczycieli przedmiotów zawodowych, która będzie przebywać tu w sierpniu, a także kolejna siedemnastoosobowa grupa uczniów, która dotrze do Walencji we wrześniu Z pewnością ich praktyki również odniosą zakładane rezultaty i będą okazją do niezapomnianych wrażeń. Anna Pawelec, Koordynatorka Projektu, Walencja, 09.06.2017 Projekt został zrealizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”. Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska, ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną, ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.

Galeria

Przejdź do góry strony