Skocz do głównej treści strony
PCEN

Lokalne debaty przed V Forum Pomorskiej Edukacji, Nowy Dwór Gdański (5.10.2016 r.)

V Forum Pomorskiej Edukacji – debata subregionalna w Nowym Dworze Gdańskim W dniu 5 października 2016 r. odbyła się debata subregionalna w Nowym Dworze Gdańskim pt. Edukacja obywatelska poza szkołą. Na wstępie spotkania dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku Renata Ropela wprowadziła 70 uczestników w tematykę tegorocznych debat subregionalnych (Nowy Dwór Gdański, Lębork, Brusy, Gdynia) dotyczącą różnych aspektów edukacji obywatelskiej. Następnie prezes Stowarzyszenia Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego „Klub Nowodworski” - Marek Opitz przybliżył zebranym historię obiektu, w którym odbywała się debata, czyli Żuławskiego Parku Historycznego. W dalszej kolejności, w imieniu organizatora V Forum Pomorskiej Edukacji i debat subregionalnych Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, wystąpiła wicedyrektor Teresa Szakiel, która omówiła Regionalną Politykę Edukacyjną na Pomorzu. Sejmik Województwa Pomorskiego ogłosił rok 2016 Rokiem Pomorskiej Wspólnoty Obywatelskiej, co wpłynęło na wybór tematu tegorocznego forum. Dialog edukacyjny jest realizowany również w ramach Pomorskiej Rady Oświatowej, która działa od 2014 r. i stanowi jedyne tego rodzaju ciało o zasięgu regionalnym w kraju. Moderatorem debaty w Nowym Dworze Gdańskim był Artur Rajkowski (Pomorska Rada Działalności Pożytku Publicznego), zaś wśród panelistów zasiedli: Agata Andrasiak (Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku), Jerzy Boczoń (Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych), Alicja Jabłonowska (Fundacja Pokolenia), Marek Olechnowicz (Pomorska Rada Organizacji Pozarządowych; Stowarzyszenie Podaj Rękę), Jarosław Sikorski (Stowarzyszenie Morena), Agata Szewczyk (Hufiec ZHP Gdańsk - Portowa) oraz Urszula Zalewska (Fundacja Nadaktywni). Podczas dyskusji podjęto próbę zdefiniowania czym jest edukacja obywatelska (na bazie doświadczeń panelistów), wskazania narzędzi pozaformalnej edukacji obywatelskiej, które przyczyniają się do aktywizacji społecznej oraz wzorców i symboli obywatelskich, do których warto odwoływać się w szkole i poza szkołą. Do wniosków i rekomendacji debaty należy zaliczyć:

  1. Szkoła i pozostałe organizacje działające na rzecz edukacji obywatelskiej są integralnymi częściami przestrzeni społecznej, dlatego edukacja formalna i pozaformalna muszą się uzupełniać.
  2. Rola liderów społecznych, prezentowanych przez nich wzorców i postaw ma znaczenie kluczowe.
  3. Celem edukacji obywatelskiej jest kształtowanie świadomych swoich praw i obowiązków obywateli, którzy mają potrzebę angażowania się w kreowanie otaczającej ich rzeczywistości społecznej, są otwarci na współpracę oraz wymianę doświadczeń. Mają również poczucie sprawczości i są odpowiedzialni za siebie i innych.
  4. Istotne jest, by edukacja obywatelska skupiła się na modelowaniu i utrwalaniu właściwych postaw, zachowań, umiejętności i kompetencji społecznych oraz uwrażliwiała na kwestie społeczne (szanse i zagrożenia). Powinna mieć wymiar praktyczny, co oznacza, że nabyta wiedza będzie miała przełożenie na konkretne działania.
  5. Edukacja obywatelska to proces permanentny. Bardzo ważne jest doskonalenie swoich kompetencji i wiedzy.
  6. Znaczącymi elementami edukacji obywatelskiej są szeroko rozumiany dialog oraz umacnianie więzi i współpracy międzypokoleniowej.
  7. Istnieje potrzeba utworzenia sieci wsparcia w ramach pomorskiego modelu edukacji obywatelskiej dla zaangażowanych w nią organizacji i osób, która służyłaby pomocą w realizacji projektów i inicjatyw społecznych, aktywizowała środowiska lokalne, koordynowała działania itp.

Na końcu forum subregionalnego w Nowym Dworze Gdańskim przedstawiono dobre praktyki w zakresie pozaszkolnej edukacji obywatelskiej. Łukasz Kępski nauczyciel, muzealnik i wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Nowego Dworu Gdańskiego „Klub Nowodworski” zaprezentował działania organizacji na polu edukacji obywatelskiej, historycznej i z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego. Dr inż. arch. Elżbieta Marczak z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej omówiła prowadzoną wraz z mężem edukację architektoniczną. Prelegentka wymieniła rodzaje prowadzonych działań edukacyjnych, w tym dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w ramach programu „Kształtowanie przestrzeni”. Ostatnie wystąpienie dotyczące dobrych praktyk w zakresie edukacji obywatelskiej poza szkołą poprowadziła kierownik Działu Projektów Edukacyjnych Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku Agnieszka Piórkowska. Oferta edukacyjna ECS zawiera szeroki wachlarz propozycji zajęć i warsztatów adresowanych zarówno do dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły nauki w szkole, jak i uczniów wszystkich etapów edukacyjnych oraz osób dorosłych. Forum zakończyło podsumowanie debaty przez jej moderatora Artura Rajkowskiego, po którym dyrektor CEN w Gdańsku Renata Ropela podziękowała gospodarzom i organizatorom. Źródło: protokół z debaty opracowany przez Monikę Zając

Galeria

Przejdź do góry strony