Skocz do głównej treści strony
PCEN

Kompetencje przekrojowe
w edukacji językowej

Wiele już powiedziano i napisano na temat znaczenia rozwijania kompetencji przekrojowych w edukacji formalnej, w tym w kształceniu językowym. Jednak nadal obserwujemy znaczne rozbieżności pomiędzy założeniami przyjętymi w dokumentach oświatowych a ich realizacją
w praktyce szkolnej i akademickiej.
Wspomniane trudności nie dotyczą tylko naszego kraju – to zagadnienie było przedmiotem dyskusji przedstawicieli ponad 30 państw, którzy w dniach 8-9 lutego 2022 r. wzięli udział w spotkaniu online „Transversal Competences in Foreign Language Education”, przeprowadzonym w ramach programu realizowanego przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych w Grazu.

W think tanku uczestniczyli nauczyciele języków obcych pracujący w różnych kontekstach edukacyjnych, a także trenerzy, wykładowcy akademiccy, autorzy programów nauczania, przedstawiciele lokalnych władz oświatowych i inne osoby zawodowo związane z edukacją (językową). Jedną z dwóch osób reprezentujących Polskę była Małgorzata Bukowska-Ulatowska, nauczyciel konsultant ds. edukacji języków obcych w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Spotkanie stanowiło znakomitą okazją do wymiany informacji i doświadczeń z różnych państw, wspólnego przedyskutowania istniejących wyzwań oraz wskazania możliwych rozwiązań, a także określanie dalszych pożądanych kierunków działań wspierających rozwijanie kompetencji przekrojowych uczniów podczas zajęć języka obcego.

Warto odwiedzić stronę internetową programu, ZOBACZ, aby zapoznać się z materiałami wypracowanymi dotychczas w ramach inicjatywy ECML pt. „Transversal Competences in Foreign Language Education”, w tym z raportem podsumowującym efekty spotkania think tanku: OTWÓRZ

 

ECML
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Źródło: ECML

Przejdź do góry strony