Skocz do głównej treści strony
PCEN

Jak uczyć o energii jądrowej?

Szkolenie dostarczy nauczycielom i metodykom konkretnych narzędzi do wykorzystania w trakcie ich pracy dydaktycznej, w tym rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów u dzieci i młodzieży w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wspierania wyborów kierunków dalszej edukacji, a w przyszłości także i kariery zawodowej uczniów w obszarze energii i energetyki jądrowej. Podczas spotkania wyposażymy uczestników w wiedzę z zakresu energii i energetyki jądrowej oraz wzbogacimy ich kompetencje metodyczne niezbędne do efektywnej realizacji treści programowych związanych z energią i energetyką jądrową na lekcjach fizyki, chemii, geografii, biologii, przyrody czy edukacji dla bezpieczeństwa.

W trakcie szkolenia nauczyciele:
• pogłębią wiedzę dotyczącą kształtowania się pojęcia atomu,
• poznają historyczne modele budowy atomu oraz współczesne jego ujęcie,
• przypomną sobie podstawowe terminy odnoszące się do budowy atomu,
• przypomną sobie podstawowe terminy z zakresu promieniowania i energii jądrowej,
• pogłębią swoją wiedzę dotyczącą budowy nuklidów, powstawania i pozyskiwania energii z procesów rozszczepienia
i nukleosyntezy,
• rozszerzą swoją wiedzę na temat podstawowych rodzajów promieniowania jonizującego,
• zapoznają się z wielkościami opisującymi promieniowanie jonizujące,
• poznają zasady ochrony radiologicznej oraz rodzaje osłon stosowanych w pracy z radioizotopami,
• pogłębią swoją wiedzę na temat źródeł promieniowania jonizującego w otoczeniu,
• poznają skutki oddziaływania promieniowania jonizującego na organizmy,
• poszerzą swoją wiedzę z zakresu pozytywnego wykorzystania promieniowania jonizującego;
• poznają potencjalne zagrożenia związane z awarią w elektrowni jądrowej,
• porównają bezpieczeństwo pracy elektrowni jądrowej z innymi zakładami,
• zapoznają się z praktyką dokonywania pomiarów poziomu promieniowania jonizującego z wykorzystaniem liczników Geigera–Müllera oraz szkolnego detektora Smart Geiger,
• dowiedzą się, jakie są koszty energetyki jądrowej,
• pogłębią wiedzę z zakresu bezpieczeństwa energetyki jądrowej,
• poruszą kwestię akceptacji społecznej projektów związanych z energią jądrową.

W trakcie warsztatów uczestnicy otrzymają Edu-boxy – materiały pomocne do przeprowadzenia atrakcyjnej
lekcji w szkole – a także:
• zapoznają się z możliwościami wykorzystania gier edukacyjnych dołączonych do zestawów dla nauczycieli,
• poznają metodę diagnozowania poziomu wiadomości i umiejętności uczniów przy wykorzystaniu narzędzia TIK,
• zapoznają się z funkcjonalnością puzzli edukacyjnych – zastosowanie podczas zajęć lekcyjnych,
• przećwiczą niektóre z gier pod okiem specjalistów.

Szkolenie organizowane jest na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a poprowadzą je naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego.

Termin: 10 października 2022 r. (poniedziałek), godz. 9:00
Miejsce
: Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. J. Hallera 14

Program: ZOBACZ
Formularz zgłoszeniowy: ZOBACZ

Zgłoszenia dokonać można, wyłącznie wysyłając wypełniony formularz na adres e-mail: rekrutacja@poznajatom.edu.pl.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

nuclear-power-plant-gee9cda42f_1920

Przejdź do góry strony