Poszukując relacji, konfrontując racje – kim dla siebie jesteśmy?
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER zaprasza do udziału w szóstej debacie ekspertów z rynku pracy i edukacji pt.: Poszukując relacji, konfrontując racje – kim dla siebie jesteśmy?
Spotkanie odbędzie się online, w środę, 21 kwietnia 2021 w godz. 16:00-18:00.
W trakcie poprzednich spotkań mieliśmy możliwość z rozmaitych perspektyw przyglądać się doświadczeniom i opiniom ekspertów z biznesu i edukacji, z różnych typów szkół i wielorakich branż.
W trakcie spotkania będziemy przyglądać się następującym zagadnieniom:
Runda 1 - Absolwent - Co się z nim dzieje?
Rokrocznie szkoły techniczne/branżowe/ogólnokształcące wysyłają na rynek pracy absolwentów.
Pracodawcy biją na alarm, że brakuje im nowych kadr, ale przede wszystkim osób chętnych do nauki, zmotywowanych i otwartych na nowe doświadczenia zawodowe. Z raportów wynika, że w szczególności brakuje osób w zawodach technicznych. Czy pracodawcy i szkoły wspierają
absolwentów i ułatwiają im ten start? Czy pracodawcy czekają co roku na absolwentów, i czy sami absolwenci znają pracodawców, którzy potencjalnie mogą stać się ich pracodawcami? Co dzieje się w procesie wkraczania na rynek pracy? Czy wiedza pozyskana na etapie edukacji jest praktyczna? A
może czegoś w kształceniu brakuje - jeśli tak, to czego?
Pytania, wokół których chcemy się obracać:
- Czy wystarczająco dobrze dbamy o absolwentów, na których oczekuje rynek pracy?
- Jakie wsparcie otrzymuje absolwent, wychodząc ze szkoły (czy je otrzymuje)?
- Jak możemy udoskonalić moment przejściowy, tak aby obydwie strony - biznes i edukacja - czerpały z tego korzyści?
Runda 2 - Potrzeby a rzeczywistość - praktyki i staże
Pomimo - wydawałoby się oczywistych - wartości cały czas widzimy wyzwania na styku współpracy szkoła-biznes w obszarze tworzenia przestrzeni do zdobywania pierwszych doświadczeń zawodowych dla młodych.
Do najważniejszych barier należy odmienna logika funkcjonowania sektorów: edukacyjnego i biznesowego oraz problem z wypracowaniem optymalnej formuły organizacji staży czy praktyk.
Jednocześnie kluczowe znaczenie w niwelacji ww. barier ma wymiana doświadczeń, wzajemne zaufanie i osobiste relacje pomiędzy przedstawicielami sektora biznesu i edukacji.
Pytania, wokół których chcemy się obracać:
- Jak wygląda to w praktyce? Czy te bariery są odczuwalne dla bezpośrednich uczestników staży /praktyk zawodowych?
- Jaka jest użyteczność i funkcjonalność różnych form kooperacji międzysektorowej?
- Co możemy zrobić, aby staże/praktyki/wizyty w naszej firmie były świetną przygodą rozwojową?
Runda 3 - Moc różnorodności - na styku edukacji i biznesu
Z badań, ale i z doświadczeń naszych dotychczasowych rozmówców wiemy, że zróżnicowane zespoły mogą być efektywniejsze, bardziej kreatywne i często szybciej się uczą niż zespoły homogeniczne.
Wiemy, że jednym z większych wyzwań, zarówno szkoły, jak i pracodawców jest budowanie dialogu międzypokoleniowego, i wykorzystywanie różnic pokoleniowych jako potencjał w odkrywaniu i uczeniu się, np. nowych technologii.
Pytania, wokół których chcemy się obracać:
- Jak możemy łączyć interesy młodego oraz doświadczonego pokolenia?
- Jak organizować proces pracy zespołów, aby edukacja ustawiczna i przenikanie wiedzy i doświadczenia były najbardziej efektywne?
Debata będzie moderowana przez dwie doświadczone doradczynie zawodowe Annę Dukowską i Agnieszkę Marusiak, które od kilku lat aktywnie śledzą i badają grunt relacji pomiędzy edukacją a biznesem, a także zbierają wnioski wypływające z bieżącej pracy doradczej z młodzieżą.
Debata jest częścią projektu „NOW – zawodowe wyzwania nowej generacji”, w ramach którego budujemy kanały komunikacji między przedsiębiorcami i gdańskimi szkołami ponadpodstawowymi, aby lepiej przygotować młodzież do wyzwań rynku pracy.
Więcej o projekcie „NOW – zawodowe wyzwania nowej generacji”: ZOBACZ
Organizator: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER
Sfinansowano ze środków Miasta Gdańska
Patronat Merytoryczny: