„Waga do gazów”
Organizacja zajęć :
Nauczyciel przygotowuje stolik z materiałami niezbędnymi do wykonania zadań (to zestaw na dla 2 zespołów)
Drożdże (20 g), woda utleniona 3%, woda, 2 balony, patyczek szaszłykowy, taśma klejąca, 2 butelki plastikowe z zakrętką min. 0,5 l, cukier 3 ( czyli pół łyżeczki),
Do sprawozdawcy
Celem sprawozdawcy jest spisanie jak najwięcej informacji w jak najbardziej krótkiej formie tym razem zastosujemy rysunek i tabelę.
Wpisz imię i nazwisko każdego członka zespołu oraz materiał, który przyniósł ze stolika.
Na rysunku przedstaw zestaw doświadczalny, pamiętaj by zaznaczyć w którym baloniku jest tlen, a w którym dwutlenek węgla.
Do koordynatora zespołu 1
Przygotować centymetr z paska kartki papieru o długości 14 cm. Na butelkę plastikową O,5 l zaznaczyć wysokość 3cm od dna. Uzupełnić butelkę wodą utlenioną. Wrzucić kuleczkę drożdży. Jak najszybciej na butelkę założyć balonik. Gdy balonik napełni się gazem zmierzcie jego obwód w najszerszym miejscu, jeżeli będzie miał 10 cm to czas zdjąć balonik. By gaz nie uciekł należy najpierw balonik okręcić (minimum 3 razy) tuż nad butelką i dopiero ostrożnie zsunąć. Jeden badacz musi trzymać butelkę w dwóch dłoniach, a drugi ściągać balon, jeżeli w zespole jest trzech badaczy to trzeci trzyma balon za skręconą jego część. Następnie trzeba zawiązać koniec balonika na węzełek by gaz nie uciekł, jeżeli nie potrafisz zwróć się o pomoc do nauczyciela. Na baloniku pisakiem zapiszcie O2 to symbol tego gazu- tlenu
Na drewniany patyczek od strony prostego zakończenia zawieście balonik. Poszukajcie grupy, która ma w baloniku inny gaz, połączcie swoje patyczki taśmą klejącą i sprawdźcie, który gaz jest cięższy.
Do koordynatora zespołu 2
Na butelce zaznaczyć wysokość 3cm od dna. Uzupełnić butelkę ciepłą wodą do wysokości 3 cm. Dodać ½ łyżeczki cukru. Wrzucić kuleczkę drożdży i całość wymieszać ( mieszać w zamkniętej butelce). Jak nie widać będzie grudek drożdży to ostrożnie odkręcić butelkę i założyć balonik. Przygotować centymetr z paska kartki papieru o długości 14 cm. Gdy balonik napełni się gazem zmierzcie jego obwód w najszerszym miejscu, jeżeli będzie miał 10 cm to czas zdjąć balonik. By gaz nie uciekł należy najpierw balonik okręcić (minimum 3 razy) tuż nad butelką i dopiero ostrożnie zsunąć. Jeden badacz musi trzymać słoiczek w dwóch dłoniach, a drugi ściągać balon, jeżeli w zespole jest trzech badaczy to trzeci trzyma balon za skręconą jego część. Następnie trzeba zawiązać koniec balonika na węzełek by gaz nie uciekł, jeżeli nie potrafisz zwróć się o pomoc do nauczyciela. Na baloniku pisakiem zapiszcie CO2 to symbol tego gazu -dwutlenku węgla
Na drewniany patyczek od strony prostego zakończenia zawieście balonik. Poszukajcie grupy, która ma w baloniku inny gaz, połączcie swoje patyczki taśmą klejącą i sprawdźcie, który gaz jest cięższy.
Połączone ostre końców patyczków taśmą ustawiamy na zakrętce butelki. Cięższy gaz będzie niżej niż lżejszy.
Ostatnie 5 minut zajęć to wspólne odpowiedzi na zapisane pytania.
Przedstaw zespół
Koordynator………………………………………………………………………
Badacz 1…………………………………………………………………………
Badacz 2………………………………………………………………………
Badacz 3………………………………………………………………………….
Sprawozdawca……………………………………………………………………
Materiały:
Co przyniósł badacz1?…………………………………………………..
Co przyniósł badacz 2?……………………………………………………
Co przyniósł badacz 3 ?………………………………………………
Narysuj zestaw doświadczalny .
Co widzicie……………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
Każdy z badaczy stawia pytanie .
Badacz 1…………………………………………………………………..
Badacz 2…………………………………………………………………..
Badacz 3……………………………………………………………………