Skocz do głównej treści strony
PCEN

Integracja uczniów ze środowisk migranckich w krajach UE 2019

Niniejsze streszczenie stanowi wyczerpujący przegląd głównych ustaleń raportu Eurydice pt.„Integracja uczniów ze środowisk migranckich w szkołach w Europie. Polityka i działania poszczególnych krajów”. Celem nadrzędnym, jaki przyświecał autorom przy opracowywaniu raportu było wsparcie europejskiej współpracy w zakresie kształcenia uczniów ze środowisk migranckich dzięki przedstawieniu analizy porównawczej kluczowych polityk i środków promowanych przez krajowe władze oświatowe.

Na wstępie raportu zamieszczono rozdział przedstawiający kontekst i dane demograficzne dotyczące migracji w Europie. Zaprezentowano tu również dane na temat poziomu wykształcenia uczniów ze środowisk migranckich oraz ich poczucia dobrostanu w szkołach. Następnie zamieszczono analizę
porównawczą, która została podzielona na dwie główne części:
I. Mapowanie polityk i działań w 42 systemach edukacji będących członkami sieci Eurydice obejmujące następujące obszary: zarządzanie, dostęp do edukacji, wsparcie językowe, pomoc w nauce i wsparcie psychospołeczne oraz nauczyciele i dyrektorzy szkół. 
II. Pogłębiona analiza niektórych polityk i działań w zakresie integracji, które są skierowane bezpośrednio do konkretnych dzieci w 10 wybranych systemach edukacji (Niemcy– Brandenburgia, Hiszpania – Wspólnota Autonomiczna Katalonii, Francja, Włochy, Austria, Portugalia, Słowenia, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo – Anglia). Analiza ta opiera się na dwóch głównych wymiarach koncepcyjnych: jeden dotyczy różnorodności językowej
i kulturowej w szkołach, a drugi – podejścia całościowego do dziecka.

Integracja uczniów w szkołach w Europie Raport Eurydice ze środowisk migranckich

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

 

Przejdź do góry strony