Przepis na gościnność (opowieść o wielokulturowości)
Składniki:
- opowieści dzieci z książki „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszki Kochanowskiej,
- inspiracje i pomysły na zajęcia o wielokulturowości z „Jak się tu znaleźliśmy, co nas łączy i dokąd chcemy wspólnie iść” Zespołu Edukacji Teatru Miniatura,
- książka „Co robią uczucia?”,
- opowiadanie „Przeprowadzka” z książki „Krok dalej… inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki”,
- kulinarny przepis na pyszne śniadanie (z ćwiczeniem wokół czasownika),
- grafika przedstawiająca DRZWI, które po otwarciu odkrywają przepis na gościnność,
- rutyny i postawy myślenia krytycznego.
Wykonanie:
- Głośno czytamy wybrane zdania z książki „Co robią uczucia?”, np.
„Wdzięczność ogrzewa”, „Wyobraźnia wędruje niewydeptaną ścieżką”, „Wolność żegluje”, „Cierpliwość ma piękny ogród”.
- Na wzór tych słów – tworzymy zdania rozpoczynające się od słowa GOŚCINNOŚĆ…
Odczytujemy piękne sformułowania: gościnność zaprasza uśmiechem, gościnność tworzy przyjazną atmosferę.
- Czytamy fragmenty opowieści dzieci z „Jak się tu znaleźliśmy” (lub jedną całą historię, np. o Władku), a także krótkie opowiadanie „Przeprowadzka” z książki „Krok dalej…”.
Szukamy podobieństw i różnic między bohaterami: Władkiem i Michałem. Obaj chłopcy doświadczają konieczności opuszczenia swojego domu rodzinnego, jeden z powodu wojny, drugi z przyczyn rodzinnych. Zastanawiamy się nad tym, jak podobne są to opowieści i świat wartości bohaterów.
- Analizujemy przepis na pyszne śniadanie i powtarzamy wiadomości o czasowniku, bezokoliczniku.
- Przygotowujemy się do wizyty Władka lub Michała w naszym domu, w Gdańsku. W tym celu ozdabiamy drzwi nazwami wartości, ważnych emocji tak, by już od progu witały gości. I komponujemy z nich PRZEPIS NA GOŚCINNOŚĆ, np.
Weź szczyptę ŻYCZLIWOŚCI, łyżkę DOBROCI, kroplę WDZIĘCZNOŚCI, garść OTWARTOŚCI. Wszystkie składniki wymieszaj ze sobą i podawaj z uśmiechem. Smacznego!
- Podsumowujemy wszystkie refleksje wokół GOŚCINNOŚCI w 3 słowach / 2 pytaniach / 1 porównaniu (myślenie krytyczne).
Ważne, by zapraszać dzieci_młodzież do rozmów i działań wokół WIELOKULTUROWOŚCI. Takie lekcje stają się okazją do pogłębiania wiedzy o mniejszościach narodowych np. w Gdańsku. Pozwalają zrozumieć historię, a także to, co dzieje się współcześnie. Pomagają rozmawiać o przyszłości.
Justyna Wołoszyk - Brzezińska
metodyczka do spraw języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku