DOM - ważne słowo
DOM – ważne słowo
Inspiracje:
- „Dom, który się przebudził” Martin Widmark, Emilia Dziubak, Wyd. Mamania
- „D.O.M.E.K.” Aleksandra Machowiak, Daniel Mizieliński, Wyd. Dwie Siostry
- „Nie ma jak w domu”, Doro Gobel, Peter Knorr
- Mały architekt. Przybornik do oglądania miasta”, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki
„Domkologia to nauka o stworzonych przez ludzi miejscach, które stanowią schronienie przed wszelkim niebezpieczeństwem. Miejsca te, powszechnie nazywane domami, mogą przybierać różne formy i zazwyczaj posiadają wiele funkcji” (w: „D.O.M.E.K.”)
1. Zaczynamy od ćwiczenia 5xDOM. Wypisujemy – kojarzące się ze słowem DOM słowa – klucze, słowa – emocje, słowa – wyrażenia (po 5 do każdej kategorii).
Propozycje uczestniczek_uczestników zajęć:
DOM – oswojenie, bezpieczeństwo, wolność, marzenia, wyobraźnia.
DOM – cierpliwość, ciekawość, radość, szczęście, strach (czasami).
DOM – poczucie bezpieczeństwa, spełnienie marzeń, możliwość rozwijania pasji, nauka tego, co ważne, pomocna dłoń.
2. Teraz wybieramy po dwie spośród kart DIXIT, ‘Gry na emocjach’ i ‘Gry słów’. Po tych - jak się okazuje – trudnych wyborach przychodzi czas na budowanie DOMU z obrazów, ze słów, z emocji.
W jednej z grup każdy sam tworzył konstrukcję DOMU, w innych zespołach dzieci tworzyły wspólną budowlę (zdjęcie w galerii).
Powstały DOMY pełne ważnych, czasem trudnych emocji, obrazów i słów. Każdy opowiadał o cegiełce, którą dołożył do budowy DOMu. Jak objaśniali mali architekci, ich cegiełki motywują, dodają wiatru w skrzydła, zapraszają do działania, pozwalają czuć się bezpiecznie, zawsze inspirują. Powstały piękne, mądre domy.
3. Czas na opowieści o DOMU, który się przebudził, o domach, w których toczy się zwyczajne – niezwyczajne życie, domach, które skonstruowano, by pomagały okiełznać… życie.
To czas na obejrzenie filmiku „Home sweet home” i znalezienie podobieństw - różnic pomiędzy książkową a animowaną opowieścią.
Refleksje uczestniczek_uczestników zajęć:
PODOBIEŃSTWA:
- DOM jako bohater („Home sweet home”) – współbohater („Dom, który się przebudził”);
- DOM ożywa, czuje (w obu opowieściach);
- DOM zmienia się, gdy pojawia się ktoś_coś, co go zmienia.
RÓŻNICE:
Film: nie ma ludzi, motyw podróży po świecie, kolorystyka od początku pokazująca pozytywną – mimo wszystko – stronę życia (wspólnie spędzone chwile).
Opowieść o „Domu, który się przebudził”: osiedlenie się w jednym miejscu (jeśli podróż – to po domu), bohater – Larson (chociaż DOM też żyje, ożywa pod wpływem działań bohatera), kolorystyka: od ponurej ku światłu.
4. W kolejnej części zajęć obserwujemy pomysły tych, którzy postanowili zaprojektować DOMY w Europie i na świecie, które są m.in. domami - norkami, gwiezdnymi domami, domami – księżycami, domami pod wiatr, domami – zasłonkami, domkami dla bezdomnych, sfinksami na wodzie, , gąsienicami, zygzakami, domkami pod schodami, pod beczką, domami na końcu świata (w: „D.O.M.E.K”). Historie tych domów zaciekawiają, fascynują, zapraszają do projektowania DOMU wg własnego pomysłu.
5. Niech nasz DOM opowie swoją historię…
Czytamy – dziwimy się – pytamy ‘dlaczego?’ – obrazujemy to, co zobaczyliśmy, słuchając. Metoda LEGO – LOGOS dr. Jarosława Marka Spychały (budowanie zrozumienia tekstu za pomocą np. klocków Lego, plasteliny, klocków drewnianych) pozwala słowa ubrać w metaforyczny obraz.
Prace uczennic_uczniów przedstawiają DOMY i ich istotne elementy.
Powstają DOMY, w którym mali i duzi architekci wyznaczają ważne role:
Olek: mój DOM ma skrzydła, aby się wznosić, gdy zagraża niebezpieczeństwo.
Eryk: mój DOM to lekka konstrukcja, w środku schron, zapewnia spokój.
Józia: DOM pełen niespodzianek, dobrze wyposażony, każdy ma w nim miejsce tylko dla siebie, ciągle można w nim coś odkrywać.
Mykola: DOM przenośny, ma kilka wejść i widoki na wszystkie strony świata.
Podczas zajęć uczniowie_uczennice pochylali się nad tekstami o DOMach, o świecie wypełnionym wartościami i emocjami ich mieszkańców, a przede wszystkim budowali DOMY wg własnej koncepcji, posługując się metaforami. Bezcenne zajęcia!
Justyna Wołoszyk – Brzezińska
doradczyni ds. języka polskiego w Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku