Skocz do głównej treści strony
PCEN

Raport Judith Marquand-30 lat później

W 2023 roku mija 30 lat od publikacji brzemiennego w skutki raportu Judith Marquand,
zapoczątkował on fundamentalną reformę polskiego systemu edukacji. Opracowanie nosiło tytuł
„Studium wstępne krajowego systemu oceniania w polskim szkolnictwie ponadpodstawowym” i było
efektem wsparcia jakie otrzymywała Polska wraz z Węgrami w ramach programu Komisji Europejskiej
dla krajów kandydujących do Unii Europejskiej (PHARE). Raport stanowił impuls 30 lat temu, ale
pozostawił otwarte do dziś pytania. Po zmianach ustroju w roku 1989, rysowała się konieczność
zmian także obejmujących edukację. Wdrażanie rekomendacji skutkowało  m.in. m. programem Nowa
Matura i powstaniem systemu egzaminów zewnętrznych, OKE i CKE. Nie wszystkie ówczesne rekomendacje
zostały wdrożone. Wśród tych niespełnionych pozostaje postulat zewnętrzne spojrzenie na system
egzaminów np. jednostkom uczelni wyższych, IBE. Wystąpienie Wojciecha Małeckiego (PTDE)
podczas XXIX konferencji Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej odnosi się do opracowania
Judith Marquand, przedstawiając opis i ówczesną diagnozę polskiego systemu edukacji, istniejące
problemy oraz możliwości zmian i propozycja nowego systemu. Wojciech Małecki stawia pytanie o
przyszłość egzaminów w szkole przyszłości, zmian w systemie. Okazję ku temu dają rocznice: 18-
zewnętrznego egzaminu maturalnego, 24- ta powołania komisji egzaminacyjnych i 30-sta publikacji
raportu.
Pełny tekst raportu znajdziemy poniżej, opublikowano go także na stronie Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej www.ptde.org

Raport Judith Marquand-30 lat później

Przejdź do góry strony