Skocz do głównej treści strony
PCEN

Prognozy, diagnozy, badania, raporty (2014-2023)

Prognozy, diagnozy,  badania, raporty (2014-2023)
2023

Barometr zawodów
(WUP, Kraków)
Prognoza zapotrzebowania na pracowników. 

Barometr zawodów jest badaniem jakościowym. Powstaje osobno dla każdego powiatu w Polsce. Opiera się na opinii ekspertów, którzy na przełomie III i IV kwartału spotykają się i wspólnie analizują sytuację w poszczególnych zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe.

Prognozy (na mapach, plakatach, w tabelach)
Dane o zawodach. Lista zawodów. Wyszukiwarka zawodów. 
Raport podsumowujący badanie w województwie pomorskim  (do pobrania w PDF)

2023
 

Portal Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy  PORP.PL

Internetowa Biblioteka Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy (PORP) została stworzona z myślą o wszystkich osobach poszukujących publikacji/opracowań w zakresie m.in. rynku pracy, edukacji i  gospodarki. Zebranie informacji o zrealizowanych badaniach w jednym miejscu ma na celu przede wszystkim upowszechnianie wiedzy pochodzącej od różnych podmiotów/instytucji (w tym partnerów PORP), jak również ułatwienie koordynacji i planowania badań prowadzonych w województwie pomorskim we wskazanych wyżej obszarach. 

Wyniki badania dla województwa pomorskiego: 

2023
2021

Rynek pracy. Statystyki i analizy rynku pracy.
WUP w Gdańsku 

  • Statystyki graficzne - mapa powiatów 
  • Wskaźniki monitorujące rynek pracy województwa pomorskiego w latach 2010-2021  - link
  • Informacja miesięczna o rynku pracy w województwie pomorskim -  styczeń 2023
  • Tablice statystyczne - link
  • Przedsiębiorczość. Psychologiczne aspekty podejmowania indywidualnej działalności gospodarczej - link
2023 House of Skills
Trendy w rozwoju ludzi na rok 2023
RAPORT

Na kolejnych stronach  Raportu  autorzy analizują i zastanawiają się między innymi nad tym:
Jak wygląda wyłaniający się krajobraz działań rozwojowych po pandemii?
Jak zmienia się rynek pracy i jaki ma to wpływ na działanie firm?
Jak zmienia się rola liderek i liderów oraz gdzie potrzebują wsparcia?
Jak zmienia się rola liderów i gdzie potrzebują wsparcia?
Jak wygląda globalna pogoń za talentami?
Czy nadzieja może być elementem budowania strategii i jednocześnie zadaniem do wykonania dla liderek oraz liderów?

Zapraszamy do zapoznania się z trendami w rozwoju pracowników na rok 2023 - link do pliku PDF

2023
2022

Infuture.institute
Collegium Da Vinci

Raporty
Mapa Trendów 2023

RAPORT - Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046   

"Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046” to projekt realizowany przez infuture.institute wspólnie z Collegium Da Vinci – prywatną uczelnią wyższą w Poznaniu. Zaplanowany kilkumiesięczny proces badawczy, składający się z kilku poniżej opisanych etapów, miał na celu wypracowanie scenariuszy przyszłości dla edukacji w perspektywie najbliższych 25 lat. Warto podkreślić, iż scenariusze przyszłości to wizje potencjalnych możliwości oraz dróg rozwoju. Przedstawiają w sposób holistyczny i systematyczny różne przyszłe uwarunkowania. Rozszerzają perspektywę postrzegania tego, co przed nami. Pozwalają lepiej przygotować się na wyzwania, precyzyjniej projektować rozwiązania jutra oraz wspierają w procesie planowania i podejmowania decyzji. Nie są dokładną prognozą tego, co przed nami. Mają być raczej punktem wyjścia do dalszych dyskusji i rozważań dotyczących przyszłości edukacji i prowokować do działań – już dziś.

Raport  zawiera 4 scenariusze przyszłości, wywiady eksperckie, karty zmian, wizje jutra. Na każdy ze scenariuszy składa się: identyfikacja i analiza grupy czynników zmian, które mają znaczący wpływ na daną, przyszłą rzeczywistość; macierz reakcji pokazująca, jak odnosić się do poszczególnych czynników; opis szerszego kontekstu otoczenia, w którym dzieje się dany scenariusz wskazówki, co do tego, jakie cele przyświecają edukacji, kim jest osoba nauczająca i ucząca się, jak wygląda infrastruktura; opis szans i zagrożeń, jakie niesie za sobą dana „przyszła rzeczywistość”; ważne pytania, jakie powinniśmy sobie zadać już dzisiaj; oraz opinia eksperta.

link do Raportu  - plik PDF

2023 Instytut Badań Edukacyjnych
 ANALIZA - RAPORT 

Nie tylko doświadczenie i kompetencje miękkie. Analiza regionalnego zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach (IBE,2023)

Głównym celem badań było przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na kompetencje i  kwalifikacje w  poszczególnych regionach, a  co za tym idzie przygotowanie rekomendacji wskazujących na potrzebę nowych kwalifikacji rynkowych poprzez analizę popytu na kompetencje i zidentyfikowanie braków w ofertach kształcenia lub walidacji w wybranych branżach o dużym znaczeniu dla regionów.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych kompetencji znalazło się pięć kompetencji miękkich i pięć kompetencji twardych. Najwięcej rozmówcy mówili o kompetencjach typowo  zawodowych, co zostało w  klasyfikacji określone branżowymi umiejętnościami praktycznymi. Następnie wskazywano znajomość języków obcych (co z uwagi na poprawność językową opierającą się na znajomości gramatyki zostało włączone do zbioru kompetencji twardych). Potem wymieniano kompetencje miękkie, jak: komunikatywność, zaangażowanie w  pracę oraz umiejętność pracy w grupie. W dalszej kolejności wskazano takie umiejętności, jak: obsługa maszyn, podstawowa obsługa komputera oraz obsługa specjalistycznych programów branżowych. Te trzy umiejętności zawodowe można byłoby umieścić w kategorii branżowych umiejętności praktycznych(...)

Więcej w raporcie -  link do publikacji w PDF

2022
2021

Badania Losów Absolwentów 
(Instytut Badań Edukacyjnych)

RAPORTY

Badania losów absolwentów prowadzone przez IBE stanowią element działań o charakterze systemowym. Ich celem jest wykorzystanie zasobów informacyjnych państwa do budowy systemu monitorowania losów absolwentów szkół ponadpodstawowych. Tworzony system ma cyklicznie dostarczać rzetelnej i trafnej informacji zwrotnej niezbędnej do planowania działań strategicznych i oceny jakości szkolnictwa ponadpodstawowego, a w szczególności szkolnictwa branżowego.
Więcej na https://losyabsolwentow.ibe.edu.pl/ 
2022 Badanie randstad: 49. monitor rynku pracy (instytut badawczy randstad 18.10.2022)
RAPORT

W badaniu udział biorą polscy pracownicy, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z poszukiwaniem zatrudnienia, obawami na temat utrzymania miejsc pracy oraz oceną perspektyw zawodowych. Raport do pobrania - link 

Jakie kompetencje są ważne na konkurencyjnym rynku pracy? Kompetencje przyszłości - na co zwrócić uwagę? - przeczytaj artykuł

2022

Grafton Recruitment
Pokolenia na rynku pracy
RAPORT

W raporcie autorzy  weryfikują powszechnie powielane stereotypy na temat poszczególnych grup wiekowych pracowników.

  • Co łączy, a co dzieli pokolenia?
  • Jak pracownicy z pokolenia Baby Boomers, X, Y i Z oceniają swoje szanse i perspektywy na rynku pracy?
  • Czy inkluzywność wiekowa w firmach jest problemem, czy szansą dla przedsiębiorstw?
  • Jak efektywnie zarządzać zespołem wielopokoleniowym?

Link do raportu - plik PDF

2022 Leanpassion & Openfield
Ogólnopolskie badania satysfakcji z pracy. 
Raport 2022

To już szóste badanie satysfakcji przeprowadzane wspólnie przez Leanpassion i firmę Openfield. Pierwsze było w 2016 roku, a od 2018 roku przeprowadzano je co rok. Badanie wykorzystuje dwa wskaźniki: Net Promoter Score (NPI) i korelacje Pearsona. Pokazuje, jak Polacy oceniają swoich pracodawców, czy ich polecają i czego od nich oczekują. Wskazuje na czynniki, które mają związek z satysfakcją z pracy.

W Ogólnopolskim Badaniu Satysfakcji z Pracy w 2022 roku wzięło udział 1900 osób ( 48% mężczyzn i 52% – kobiet). Respondenci zostali dobrani metodą doboru losowo-warstwowego. Badanie przeprowadzono za pomocą  anonimowego  testu CAWI. Porównanie rok do roku wyników badania pozwala  przyjrzeć się sytuacji w polskich firmach. Daje też  wgląd w zmieniające się trendy na rynku pracy, poziom  nastrojów i rotacji pracowników itp.

Z raportu dowiesz się:

  • jak Polacy oceniają swoich pracodawców, czy ich polecają i czego od nich oczekują?
  • jakie czynniki, które mają związek z satysfakcją pracowników?
  • jak rok do roku zmieniały się wyniki badania, żeby przyjrzeć się sytuacji w polskich firmach?
  • jakie są aktualne trendy na rynku pracy, poziom nastrojów i rotacji pracowników?
  • jaka jest perspektywa rynku pracy generacji X, Y i Z?

Link do Raportu - plik PDF

2019

STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI OECD: POLSKA © OECD 2019

STRESZCZENIE RAPORTU
WNIOSKI I REKOMENDACJE

Raport został opublikowany pod patronatem sekretarza generalnego OECD

Skuteczne rozwijanie i wykorzystywanie ludzkich umiejętności ma kluczowe znaczenie dla dobrobytu  gospodarczego i spójności społecznej Polski.
Globalizacja, cyfryzacja i zmiany demograficzne powodują, że potrzeba coraz więcej i coraz to nowych umiejętności, by odnieść sukces w miejscu pracy i w społeczeństwie. Konieczne stanie się wyposażenie ludzi w solidniejsze, lepiej skomponowane zestawy różnorodnych umiejętności: poznawczych, społecznych i emocjonalnych oraz zawodowych, aby mogli rozwijać się w życiu – zarówno w pracy, jak i poza nią. Polska będzie musiała również lepiej wykorzystywać umiejętności ludzi na rynku pracy i w  poszczególnych miejscach pracy. 

OECD we współpracy z polskim rządem wskazała cztery obszary priorytetowe na rzecz poprawy osiągnięć Polski w zakresie umiejętności. Obszary te są przedmiotem niniejszego raportu. Najważniejsze wnioski i możliwości poprawy w każdym z obszarów zostały podsumowane i rozwinięte w kolejnych  rozdziałach, które zawierają również szczegółowe rekomendacje dotyczące możliwych działań. 

Publikacja  znajduje się na stronie internetowej: OECD (2019), OECD Skills Strategy Poland: Assessment and Recommendations , OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paryż, https://doi.org/10.1787/b377fbcc-en .

Zapoznaj się ze streszczeniem Raportu w języku PL-  link do pliku PDF 

2017
2018

Badanie ankietowe doradców zawodowych i dyrektorów wybranych szkół województwa pomorskiego (CEN, WUP)

PODSUMOWANIE

Badanie zostało przeprowadzone w 14 powiatach województwa pomorskiego (bytowskim, chojnickim, człuchowskim, lęborskim, kartuskim, kwidzyńskim, nowodworskim, puckim, słupskim, sztumskim, starogardzkim, tczewskim, m. Gdańsk, m. Sopot).Celem badania było pozyskanie informacji na temat warunków realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego w wybranych szkołach województwa pomorskiego. 
2015

Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo (IBE)

BADANIE

Przeprowadzone badanie miało charakter diagnostyczny – jest opisem stanu rzeczy w taki sposób, aby możliwe było stwierdzenie dystansu między stanem pożądanym a rzeczywistym. Przedstawiono w nim najważniejsze cechy doradztwa zawodowego realizowanego w systemie szkolnym w Polsce. Informacje były zbierane od dyrektorów szkół i pracujących tam doradców zawodowych. Dzięki temu można było czasami zestawiać opinie tych dwóch kategorii respondentów, które wynikały z innej perspektywy patrzenia na analizowane zjawisko.
2014

Diagnoza w zakresie potencjału doradztwa edukacyjno-zawodowego w regionie (UM WP)

RAPORT 

Badanie zostało zorganizowane przez Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, w ramach Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie aktywności zawodowej i społecznej Aktywni Pomorzanie, priorytet 1.3 Adaptacja do zmian rynku pracy, działanie 1.3.1 Skuteczne poradnictwo zawodowe. 

 

Przejdź do góry strony