Skocz do głównej treści strony
PCEN

Rekomendacje po dyskusji panelowej "Nowoczesna / innowacyjna przestrzeń w szkole"

W ramach XII Bałtyckiego Festiwalu Nauki dnia 21 maja odbyła się w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku dyskusja panelowa pt. Nowoczesna / innowacyjna przestrzeń w szkole. Do debaty zaproszeni zostali dyrektorzy pomorskich szkół,  nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy ze wszystkich etapów edukacyjnych, a także młodzież i dzieci. Ideą dyskusji panelowej była próba odpowiedzi na pytanie: jak zmieniać przestrzeń szkoły, aby była bardziej przyjazna uczniowi i sprzyjała jego rozwojowi? Dyskusja panelowa stała się forum wymiany poglądów na temat współczesnej szkoły postrzeganej w kategorii miejsca oraz szkoły jako przestrzeni aktywności, inspiracji i wielopłaszczyznowego układu odniesień społecznych czy kulturowych.

Na początku spotkania Ewa Furche wicedyrektor Centrum przedstawiła zaproszonych gości i moderatorów oraz przybliżyła zebranym ideę debaty. Wstępem do dyskusji był wykład „Nowoczesna / innowacyjna przestrzeń”, wygłoszony przez prof. Marię Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego. Następnie Beata Szulc dyrektor Szkoły Podstawowej Montessori w Gdańsku przedstawiła prezentację pt. „Przestrzeń w szkole Montessori”. Po ww. wystąpieniach rozpoczęła się dyskusja w grupach warsztatowych, prowadzona z wykorzystaniem metody world cafe. Uczestnicy spotkania rozmawiali o przestrzeni edukacyjnej, wymieniali się opiniami i pomysłami. Pracę każdej z trzech grup koordynował moderator, który na zakończenie dyskusji podsumował pracę zespołu oraz przedstawił wypracowane wnioski i rekomendacje.

Moderatorem grupy I była Beata Szulc, dyrektor Szkoły Podstawowej Montessori w Gdańsku. Potrzeby zmian w przestrzeni edukacyjnej, które postulowano podczas dyskusji w tym zespole to:

  • wyeliminowanie dzwonków
  • wprowadzenie opisowej informacji zwrotnej zamiast oceny sumarycznej
  • umożliwienie hodowania niekłopotliwych zwierząt na terenie szkoły
  • wstawienie do klas i/lub na korytarze miękkich mebli jako miejsc odpoczynku (kanapy, pufy, hamaki)
  • rozwój bazy dydaktycznej – np. laboratoria dla starszych uczniów, aby mogli rozwijać swoje pasje
  • upiększenie przestrzeni klasowej roślinami
  • dzielenie klasy na mniejsze grupy, aby zapobiegać anonimowości uczniów
  • wstawienie do klas szafek z szufladami, w których uczniowie mogliby przechowywać swoje książki i materiały (zamiast dźwigania ciężkich plecaków)
  • przesunięcie lekcji religii ze środkowych godzin na początkowe lub końcowe
  • wprowadzenie możliwość oceniania nauczycieli przez uczniów.

W grupie II grupie moderatorem była dr inż. arch. Elżbieta Marczak. Uczestnicy tego zespołu zagadnienie przestrzeni dogodnej do uczenia się rozpatrywali w dwóch aspektach:

  •  jako przestrzeń budynku szkolnego (np. sale lekcyjne, korytarze, toalety)
  • jako przestrzeń wokół budynku (działka szkolna, tereny sportowe i rekreacyjne).

Przyjazna, sprzyjająca efektywnej nauce oraz dobremu samopoczuciu przestrzeń, wg uczniów i nauczycieli, to marzenie, które można spełnić, ale często przeszkodą w jego realizacji jest brak środków finansowych.

Rekomendacje dotyczące budynku szkolnego to:

  • możliwość siadania na podłodze podczas przerw
  • miękkie, wygodne krzesła oraz gruby dywan w klasie
  • sklepik ze zdrową żywnością
  • dłuższe przerwy
  • kolorystyka ścian dobrana do konkretnego pomieszczenia
  • czyste toalety i pachnący papier toaletowy.

Rekomendacje dotyczące terenu wokół szkoły:

  • basen na dachu, duże boisko z bieżnią
  • miejsca do rekreacji podczas przerw i po lekcjach – ciekawie zaaranżowane, wygodne, gdzie można zrelaksować się ze znajomymi, porozmawiać czy pouczyć się
  • miejsce do prowadzenia lekcji na zewnątrz budynku
  • miejsce, gdzie można sadzić kwiaty (ogródek szkolny).

Moderatorem grupy III był Piotr Bogdanowicz Dyrektor Szkół Programów Indywidualnych, malarz, nauczyciel plastyki i historii sztuki.

Wnioski z pracy zespołu:

  • budynek szkoły powinien otaczać las; dobrze, aby w bliskiej odległości znajdowało się  jezioro, rzeka lub morze
  • dwie podgrupy opowiedziały się za szkołą niewielką, z jednym ciągiem klas, pojedynczymi oddziałami na każdym poziomie; w obu – dopuszczano łączenie szkoły podstawowej (na parterze) z gimnazjum (na piętrze) lub gimnazjum (na parterze) z liceum (na piętrze); w trzeciej podgrupie liczba 1600 uczniów w jednej szkole wydała się właściwa, lecz dominująca część tej grupy uczy się w szkole, gdzie uczniów jest zaledwie 40!
  • wszyscy uczestnicy dyskusji postulowali, aby wokół szkoły były ogródki uprawne, małe fermy zwierząt (np. koni), a także urządzenia i sprzęt do pływania oraz wspinaczki
  • pomysł uczniów szkoły podstawowej, aby obok budynku szkolnego stał dom zamieszkały przez postacie z bajek, choć wydaje się ekstrawagancki, może świadczyć o potrzebie innego wypełnienia przestrzeni edukacyjnej
  • na uwagę zasługuje ostry sprzeciw uczniów ze szkoły podstawowej wobec wyzywającej różnorodności samochodów, którymi dzieci są podwożone do szkoły; autobus szkolny został potraktowany jako symbol równości zgodny z demokratycznym charakterem powszechnej edukacji.

Po prezentacji efektów pracy trzech grup i wspólnej dyskusji na forum, krótkim podsumowaniem spotkanie zakończyła prof. Maria Mendel.

FOTOGALERIA

Przejdź do góry strony