Skocz do głównej treści strony
PCEN

O egzaminach zewnętrznych przed IV Forum Pomorskiej Edukacji

gzaminach zewnętrznych przed IV Forum Pomorskiej Edukacji

O złożoności oceny efektów nauczania w kontekście rozwoju szkoły ponadgimnazjalnej w opracowaniu, które stanowi pogłębioną refleksję przed IV Forum Pomorskiej Edukacji. Zapraszamy do lektury.

„W odbiorze społecznym wyniki egzaminów zewnętrznych najlepiej świadczą o efektywności kształcenia w szkole” – takim tematem debaty rozpoczęło się przed trzema laty I Forum Pomorskiej Edukacji.

Forum Pomorskiej Edukacji stanowi swoistą wędrówkę od edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (II Forum), poprzez edukację na II i III etapie kształcenia (III Forum) do IV etapu edukacyjnego, któremu poświęcono tegoroczne, listopadowe spotkanie. Zagadnienie efektywności kształcenia i wyników egzaminów przewijało się podczas kolejnych Forów. Kwestia egzaminów zewnętrznych, ich obecność w systemie oświaty, kształt i interpretacja wyników są tematem żywo obecnym w toczącym się dyskursie społecznym.

Przyglądając się rezultatom uzyskiwanym przez uczniów na koniec IV etapu edukacyjnego, widzimy efekty nie kilku, ale kilkunastu lat pracy, wynik procesów zapoczątkowanych już na etapie edukacji przedszkolnej, a kontynuowanych poprzez szkołę podstawową i gimnazjum.

Chcąc mówić o efektach i efektywności kształcenia, najczęściej sięgamy po wyniki egzaminów zewnętrznych, jednak warto spojrzeć na efektywność pracy szkoły w szerszym kontekście. Należy pamiętać – była o tym mowa także już podczas I Forum – że efektywność pracy szkoły i wynik egzaminu zewnętrznego nie są pojęciami, które można stosować wymiennie. Cele i zadania szkoły obejmują znacznie szersze obszary niż te mierzone egzaminem zewnętrznym, a sam egzamin i jego wynik uwarunkowany jest wieloma czynnikami, w tym niezależnymi od szkoły i nauczyciela, a nawet samego ucznia – np. statusem społeczno-ekonomicznym rodziców i ich wykształceniem. Rezultat egzaminu pozostaje jednak informacją istotną dla uczniów i ich rodziców (chociażby ze względu na swoją selekcyjną rolę i wymogi rekrutacyjne uczelni wyższych), nauczycieli (np. informacja o poziomie opanowania poszczególnych umiejętności przez uczniów) oraz szkoły jako organizacji uczącej się i organów prowadzących. (…)

Wstęp [ w:] O egzaminach zewnętrznych przed IV Forum Pomorskiej Edukacji, Gdańsk 2015

 

stopka-IV-Forum-mailing

Przejdź do góry strony