Skocz do głównej treści strony
PCEN

Pytania i odpowiedzi dotyczące nowej podstawy programowej dla języków obcych

logos

1. Ile godzin przewiduje się na nauczanie drugiego języka obcego w szkole ponadpodstawowej dwujęzycznej?

W szkole dwujęzycznej lub oddziałach dwujęzycznych na III etapie zakłada się kontynuację języka obcego nauczanego w szkole podstawowej, tak aby przewidziana na ten etap liczba godzin mogła zapewnić osiągnięcie przez ucznia poziomu C1+ (C2 w zakresie rozumienia wypowiedzi). W przypadku nauczania pierwszego języka obcego dwujęzycznie – ogółem na III etapie edukacyjnym przewidziano 870 godzin w liceum ogólnokształcącym i 840 godzin w technikum. Warto jednocześnie podkreślić, że od roku szkolnego 2019/2020 przewidziano możliwość tworzenia klasy wstępnej/zerowej, w której nauczanie języka obcego prowadzone jest w wymiarze 540 godzin.

2. Ile lat trwa nauka w szkołach dwujęzycznych w przypadku dodania klasy wstępnej?

Nauka w technikum dwujęzycznym z klasą zerową trwa 6 lat, a w liceum ogólnokształcącym 5 lat. Klasy te realizują naukę języka obcego w wymiarze 540 godzin, a dodatkowo również naukę języka polskiego, matematyki oraz wychowania fizycznego – ogółem w wymiarze 210 godzin.

3. Ile godzin przewiduje się na naukę drugiego języka obcego w całym cyklu nauczania w technikum i liceum?

Drugi język obcy, nauczany od początku lub jako kontynuacja nauki po szkole podstawowej, nauczany jest w wymiarze 240 godzin. Powinno to umożliwić uczniom osiągnięcie poziomu A2 w przypadku rozpoczęcia nauki na III etapie i A2+ w przypadku kontynuacji po szkole podstawowej.

4. Czy przewiduje się wprowadzenie nauczania drugiego języka obcego w klasie V lub VI?

Zgodnie z rozporządzeniem o ramowych planach nauczania nauka drugiego języka obcego rozpoczyna się w VII klasie. Wcześniejsza nauka jest możliwa jedynie za zgodą dyrektora szkoły w ramach przyznanych przez niego dodatkowych godzin.

5. Czy przewiduje się egzamin z drugiego języka obcego?

Egzamin z języka obcego to pomiar znajomości języka pierwszego. Uczeń może wybrać drugi język, ale zdaje go na takim samym poziomie jak język pierwszy.

6. Czy sposób oceniania, np. ocenianie kształtujące, jest wskazany w nowej podstawie programowej?

Nie, podstawa programowa nie określa sposobów oceniania. Zadanie to opisują programy nauczania. Podstawa programowa określa ogólne cele nauczania, wskazuje na jego priorytety – a przez to, pośrednio, również na te aspekty znajomości języka obcego, które powinny być oceniane.

7. Jak traktować uczniów cudzoziemskich i migrantów, którzy nie znają języka obcego i u których zapewnienie ciągłości nauczania języka obcego nie jest możliwe?

Należy indywidualnie rozpatrywać takie sytuacje, aby zapewnić realizację podstawy programowej.

8. Czy uczeń może zdawać maturę z drugiego języka obcego?

Uczeń może, ale nie musi zdawać egzaminu z drugiego języka. Kontynuacja nauki języka pierwszego w liceum ogólnokształcącym lub w technikum zapewnia możliwość osiągniecia poziomu pozwalającego na zdanie egzaminu maturalnego z języka obcego na bardzo dobrym poziomie. Spodziewany do osiągnięcia poziom języka drugiego to A2/A2+. Nie wyklucza on możliwości przystąpienia do matury, jednakże nie gwarantuje uzyskania bardzo dobrego wyniku. Decyzja należy do ucznia.

Przejdź do góry strony