Skocz do głównej treści strony
PCEN

JAK ROZWIJAĆ KOMPETENCJE SPOŁECZNE UCZNIÓW?

Fundacja Uniwersytet Dzieci i Centrum Edukacji Nauczycieli organizują 24 lutego 2018 r.  konferencję pt. Jak rozwijać kompetencje społeczne uczniów? Pomysły na lekcje wychowawcze dla nauczycieli szkół podstawowych.

Rejestracja na to wydarzenie rozpocznie się od dnia 5 stycznia 2018 r. Tutaj

Dlaczego kompetencje społeczne są tak ważne? Jak prowadzić lekcje, które pomogą uczniom w radzeniu sobie z emocjami, rozwiną ich umiejętności współpracy i komunikacji? Zapraszamy na konferencję, której celem jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli w kształtowaniu u uczniów umiejętności i postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Uniwersytet Dzieci.

Program konferencji:

09.15-10.00 – Rejestracja uczestników
10.00 -11.30 – Część wykładowa – grupa A/ Część warsztatowa – grupa B
11.40-12.15 – Przerwa kawowa
12.15-14.00 – Część wykładowa – grupa B/ Część warsztatowa – grupa A

Część WYKŁADOWA

  1. Dlaczego warto rozwijać kompetencje społeczne uczniów? Diagnoza współczesnej szkoły, dobre praktyki i wzorce przygotowania dzieci do radzenia sobie z wyzwaniami technologiczno-społecznymi. Prowadzenie: dr Grzegorz D. Stunża
  2. Jak świadomie i skutecznie wspierać proces budowania kompetencji społecznych uczniów? Pomysły na aktywności rozwijające kreatywność, współpracę w zespole i umiejętności, które pomogą uczniom odnaleźć się w rzeczywistych sytuacjach życiowych.

Prowadzenie: Krystyna Baryś, dr Agnieszka Tomasik

  1. Gdzie szukać inspiracji i narzędzi do rozwijania kompetencji społecznych uczniów? Programy i narzędzia Fundacji Uniwersytet Dzieci dla nauczycieli. Prowadzenie: Joanna Gulczyńska

Część WARSZTATOWA 

Jak rozmawiać z uczniami o emocjach?

Emocje są informacjami, więc jak z nich skutecznie korzystać? Dziecko uczy się rozpoznawać i wyrażać swoje emocje, jednak nie zawsze potrafi znaleźć właściwy i społecznie akceptowany sposób radzenia sobie zarówno z uczuciami przyjemnymi, jak i nieprzyjemnymi.

Podczas warsztatów nauczyciele zastanowią się: jaką informację przekazują nam emocje uczniów, jak ją odczytać, by im pomóc, i wreszcie, jak wesprzeć ich w rozwoju umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami. Eksperci zaprezentują metodologię prowadzenia zajęć warsztatowych, którą uczestnicy z powodzeniem będą mogli zrealizować w swoich klasach w ramach lekcji wychowawczych. Uczestnicy będą mieli także okazję porozmawiać ze specjalistami o tym, jak radzić sobie z emocjami uczniów w sytuacjach trudnych.

Prowadzący: Marta Dowgiałło, Zuzanna Kołacz-Kordzińska, Małgorzata Nowicka i Aleksandra Wzorek

Nasi prelegenci:

dr Grzegorz D. Stunża – wykładowca, badacz, trener i autor materiałów edukacyjnych. Adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Komitetu Głównego Olimpiady Cyfrowej. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017) prowadzi przy blogu edukatormedialny.pl projekt „ KulturLab – nowe technologie w edukacji kulturalnej. Innowacje, narzędzia, metody” (kontynuacja projektu stypendialnego MKiDN z 2013). Pracował m.in. przy projektach badawczych z cyklu „Dzieci sieci” (2012, 2013), koordynował projekt badawczy polskich blogów kulturalnych (2015). Współpracuje z Fundacją Nowoczesna Polska.

 

Krystyna Baryś – pedagog, socjoterapeuta, oligofrenopedagog, mediator konfliktów z udziałem dzieci, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Wicedyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku. Jest autorką i realizatorką 7 projektów innowacji pedagogicznej i ponad 60 projektów profilaktycznych w szkole. Od 4 lat jest liderem projektu doskonalenia nauczycieli Miasta Gdańska „Kreatywna pedagogika”. Prowadzi grupę: „EDUKRAMY pedagogika z pasją i pomysłem na…”. Interesuje się, wdraża i dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu nowoczesnych trendów w edukacji, narzędzi TIK w szkole, kreatywnymi metodami pracy z uczniem, w zakresie pedagogiki pozytywnej i alternatywnej. Propaguje ideę z nurtu pedagogiki humanistycznej. Odkrywanie, doświadczanie, tworzenie, poszukiwanie, wychodzenie poza przestrzeń porażki, praca metodą projektu, praca z uczniami „od pomysłu do realizacji” są jej ulubionymi kierunkami w pracy z uczniem.

 

dr Agnieszka Tomasik – doktor nauk humanistycznych, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8, koordynatorka innowacyjnego projektu doskonalenia nauczycieli „Kreatywna Pedagogika” w Gdańsku, konsultant języka polskiego w Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach. Specjalizuje się w tworzeniu i popularyzacji TIK oraz nowoczesnych metod nauczania w oparciu o podstawy neurodydaktyki, psychologii pozytywnej i filozofii dialogu. Autorka koncepcji kształcenia: „nauczanie empatyczne”, „lekcja jako spotkanie” i „szkoła NUR-ków”, opartej  na demokratycznej współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. Uczestniczy w pracach grup tematycznych Pomorskiej Rady Oświatowej i gdańskiego Modelu Integracji Imigrantów. Współpracuje z czasopismem „Polonistyka”.

 

Zuzanna Kołacz-Kordzińska – pedagożka, terapeutka pedagogiczna, doradczyni rodzicielska i trenerka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z nauczycielami i specjalistami; w swojej pracy skupia się na wspieraniu rozwoju kompetencji, bo lubi wierzyć, że towarzyszenie i stwarzanie okazji jest skuteczniejsze niż nauczanie i demonstrowanie; właścicielka Ośrodka Wspierania Rozwoju “Bliżej”; wiecznie zachwycona światem mama dwóch córeczek, które stale poszerzają jej horyzonty; bliskie są jej: Porozumienie bez Przemocy, uważność, Self-Reg.

 

Marta Dowgiałło – pedagog, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki leczniczej, Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży oraz Studium Psychoterapii w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów i Trenerów. Od 2008 r. pracuje w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 9 w Gdańsku, szkole mieszczącej się przy Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym im. T. Bilikiewicza i współpracującej m.in. z oddziałem dziecięco – młodzieżowym tego szpitala. Ponadto prowadzi psychoterapię indywidualną młodzieży i dorosłych w gabinecie prywatnym.

 

Małgorzata Nowicka – ekspertka w zakresie komunikacji społecznej i rozwoju edukacji, pedagog z wieloletnim doświadczeniem. Trenerka i nauczycielka psychologii, przedsiębiorczości i kultury w placówkach edukacyjnych, a także trener i coach z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu, motywowaniu i wdrażaniu innowacji społecznych. Przeprowadziła ponad 3600 godzin udokumentowanych szkoleń, w tym ponad 1100 godzin szkoleń dla kadry pedagogicznej. Ma na koncie wiele publikacji z zakresu edukacji i wychowania, a w szczególności pracy profilaktyczno-wychowawczej z uczniem, rozwoju społeczności lokalnych oraz rozwijania kompetencji kluczowych w różnych grupach wiekowych.

 

Aleksandra Wzorek – absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz programu „Leaders of Learning” Uniwersytetu Harvarda. Prowadząca różnorodne zajęcia dla dzieci i młodzieży (profilaktyka uzależnień w ramach projektu „Moja własna ścieżka” i „EduSzOK”, przedsiębiorczość w ramach projektu „Startup Days, rozwój kompetencji kluczowych – kreatywność innowacyjność – w ramach projektu „Laboratorium talentów”), a także dla nauczycieli (szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych, tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych, superwizja dla nauczycieli). Posiada udokumentowane ponad 1060 godzin szkoleń, w tym ponad 480 godzin dla kadry pedagogicznej oraz ponad 500 godzin przeprowadzonych warsztatów dla dzieci i młodzieży w ciągu ostatnich 2 lat.

Joanna Gulczyńska – Dyrektor Programu Scenariusze Lekcji. Z Fundacją Uniwersytet Dzieci związana od 7 lat. Kieruje pracami merytoryczno – metodycznymi nad scenariuszami lekcji, zamieszczanymi w bezpłatnym serwisie www.scenariuszelekcji.edu.pl Upowszechnia ideę pracy z dziećmi metodą pytań i doświadczeń. Buduje i realizuje we współpracy z naukowcami i trenerami programy szkoleniowe dla nauczycieli szkół podstawowych – interaktywne pokazy oraz warsztaty, przygotowujące ich do pracy z uczniami metodami aktywnymi.

https://fundacja.uniwersytetdzieci.pl/

Scenariusz lekcji

Przejdź do góry strony